22.06.2009

Hasta Luego!

23.august startet jeg min reise til en ny, spennende og annereledes verden.
Turen går til Ecuador, nærmere bestemt havnebyen Guayaquil.

Der skal jeg arbeide som voluntør på et senter for barn med spesielle behov, frem til 7.desember.

Drømmen om å reise ut i den store verden; oppleve nye kulturer, utvide horisonten, besøke intressante steder, bli kjent med nye mennesker, ja..få et større perspektiv på livet, har jeg hatt lenge.

Interrail gjennom Europa, se de store templene i Kambodja, sykkeltur i Thailand, dykking i rødehavet, surfing i Australia, safari på savannen i Afrika, klatring i Peru: forslagene mine er mange og lange for hva jeg har lyst å oppleve.

At det ble Ecuador og frivillig arbeid nå var egentlig veldig tilfeldig, men nyttårsaften 2008 var avgjørelsen tatt.

Jeg er ferdig med en bachelorgrad i biokjemi fra NTNU nå (juni 2009), og derfor passer det med et "friår" der jeg gjør noe helt annet enn å studere, før jeg begynner på master (Ms in Health and Nutrition, Wageningen).

Organisasjonen jeg skal arbeide for der nede heter "Mision Alianza", Misjonsalliansen, og LaMitad er en forening som først og fremst ønsker å samle inn mest mulig penger til prosjektene i Ecuador. Gjerne med litt annerledes innsamlingsmetoder, og moderne teknikk som internett og VISA-betaling. Og de ønsker å øke menneskers hjertebank for å hjelpe mennesker som ikke har alle de godene vi har her i Norge.LaMitad er drevet på frivillig basis, av et styre i Norge, med god hjelp fra utsendingene i Ecuador.

Alle utsendingene bor på sammen på Caza Alianza, et gjestehus som ligger i et trygt område av storbyen Guayaquil, med kort avstand til kommunikasjon og butikker. Casa Alianza huser volontører, praksisstudenter, turister og andre som ønsker å bli bedre kjent med Misjonsalliansens arbeid eller bare ønsker et trygt og godt sted å bo. Standarden der er god, og det er både svømmebasseng og tennisbane på området.


Prosjektene er konsentrert til slummen i Guayaquil, i slumområdene Isla Trinitaria og Paraiso de la Flor.
Prosjektene og aktivitetene er mange og varierte, og områdene ligger en relativt kort busstur fra Casa Alianza.

Det er et arbeid bygget på stor lokal deltagelse, tilitt til lokalbefolkningen, og stor innsats og enormt engasjement fra de 250 ecuadorianske ansatte.




Det finnes 21 samarbeidsskoler der det trengs engelsklærere, gymlærere til barne og ungdomsskolene.

De samarbeider med flere helsesentre i slummen, og det trengs det hjelp også her, i forbindelse med helsebehandling, vaksinasjoner, informasjonsarbeid og forebyggende helsearbeid. De driver også med mikrokreditt, som er en virksomhet som dreier seg om utlån av små lån til etablering av egen virksomhet, utvidelse av eksisterende virksomhet eller til utbedring av bolig.

Det drives en fotballskole, der barn som ikke har råd til de "vanlige" fotballskolene, får være med. Fotballen er viktig for å holde ungene unna gata, der gjenger og kriminalitet dominerer. I tillegg til fotballtreningene undervises det blant annet i verdier, ernæring, kunnskap om HIV og AIDS for barna som deltar på fotballskolen.


Jeg skal jobbe på "centro Creer", der vi skal hjelpe barn med spesielle behov som lever i de fattigste områdene av Guayaquil. På sentrene "Creer" får barn med ulike funksjonshemminger muligheter til skolegang, trening og terapi. Familier får også hjelp til å takle hverdagen med et barn med spesielle behov. Arbeidet gjennom sentrene "Creer" resulterer i at barn som ellers ville blitt gjemt bort, får muligheter til å leve et verdig liv i dag og i sin fremtid.



Dette er noe jeg tror kommer til å bli kjekt og givende, men også tøft til tider.

Ting vi tar for gitt her i Norge er ikke daglig kost der nede, og jeg vil nok få noen sterke opplevelser. Prøver å forberede meg på det jeg vil komme til å se og oppleve, ekstem fattigdom, slum, syke barn, korrupsjon osv. , men det er vanskelig å forestille seg hvordan det faktisk er.

Men det blir ikke bare arbeid.
Ifølge tidligere voluntører går dagene med til arbeid, bading, soling, ligge i helgekøye (å jippi!), reising, surfing, spanskstudier og å henge sammen med de andre utsendingene. Det er varmt og sol hver dag, så det blir iallefall en stor kontrast til høsten i Trondheim de siste 3 årene!

Med Casa Alianza som base kan man besøke Stillehavsstrendene, dra opp til fjellbyen Quenca, til Baños og varme kilder, eller velge en høy topp for klatring. Man kan også besøke hovedstaden Quito, for eksempel besøke "indianerlandsbyen" Otavallo med sine flotte markeder og produkter.

Jeg har lyst til å lære meg å surfe, så skal prøve å få reist på helgeturer når jeg kan til ett bra surfested.
Jeg har virkelig troen på at dette kommer til å bli et fantastisk halvår.


Solveig :)
Kilder: www.lamitad.no, eirikpaatur.blogspot.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar