27.07.2009

Start idag!ikke imorgen..



Vi setter oss mål.
Ting som vi tror og vet vil gjøre livene våre bedre.

Drømmer vi ønsker skal bli virkelige.

Mange har mål om:
å trene mer

å spise sunnere

å slutte å røyke

å kutte ut sukker, chips og junk-food

å være mer positiv

å ta mer sjangser

dra på en spesiell reise

å en dag klare å si ifra til den sure kollegaen

å bli mer lykkelig...?


Men mange tror at store beslutninger krever en "oppladningsfase" først.

At en ikke bare kan begynne rett på. Mange utsetter ting som de egentlig vil, langsiktig, men som krever en innsats og ikke er så kjekt kortsiktig.
De setter seg målene, men sier de skal begynne:
i morgen

på mandag

neste uke

neste måned
neste år

når jeg flytter til en ny plass

når ungene flytter ut

når jeg har bedre tid

når ting roer seg

når jeg har mer energi

når jeg har fått med meg noen andre

når jeg har bedre råd

når det riktige øyeblikket kommer..

Kjenner du deg igjen? Vi gjør det, hele gjengen. Men hvorfor det?

De fleste slike mål blir derfor aldri sanne eller oppfyllt, og forblir drømmer.
Hvorfor ikke bare hoppe i det?
iDAG! Bare gjør det! Begynn!
Du kan enten fortsette å drømme,håpe, og vente på "den dagen da du skal få det gjort", eller du kan oppfylle drømmen.
Kom ut av rutinen og tør å krev livet du fortjener.

Start idag!
Det finnes ingen unnskyldning som holder.
Du trenger ikke gjøre så mye.
tart i det små. De små målene først.
Og det sies at den beste måten å kvitte seg med en dårlig vane, er å erstatte den med en annen (bedre) vane.

Start idag! Ikke utsett det til "etter helgen".
NÅ!


Et godt eksempel på en som har tatt en sjanse og gjort noe som har ligget i "bakhodet" i mange år er en flott dame som skal være voluntør i Ecuador sammen med meg nå i høst. Hun er over 50 år, trebarnsmor og bestemor, lærer og helsesøster og med et godt humør. Rundt nyttår da jeg fortalte om hva jeg planla å gjøre til høsten; reise til Ecuador for å arbeide som voluntør for misjonsalliansen, sa hun at det var noe hun alltid hadde drømt om å gjøre. Hun jobber nå som lærer, men har tidligere vært helsesøster og kunne godt tenke seg å jobbe med å gi vaksiner og barn i fattige strøk. "Bli med da!", sa jeg. Og det skulle ikke mye overtaling til før hun sa :"Ja, hvorfor ikke?! " Så hun søkte om permisjon fra jobben, sørget for at ektemannen fikk ordnet middagsinvitasjoner, og meldte sg på spanskkurs. Herlig! Hun bør være til inspirasjon til alle dere som tror og sier at det er for sent. Det er aldri for sent! Fikk forressten høre at en pensjonist også skal være en del av voluntør-gjenger til høsten. Så det blir en god miks av folk fra 20-80 år !:)
start idag! fortell meg gjerne hva målet ditt er og hva du skal gjøre for å oppnå det! lykke til! Idag!!
Solveig:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar