26.08.2009

Ecuador-reisebrev nr1

Buenos dias a todos mis amigos!
Da var jeg her:
i Sor- Amerika, Ecuador, Guayaquil, Caza Alianza, pa rom nr. 9.
Etter en laang flytur kom jeg til flyplassen kl.06 lokal tid, og ble hentet der (etter 1 time i passkontrollen- de er jammen mistenksomme- men saa ser jeg jo veldig faretruende ut ogsa da :P ).
Jeg har et eget rom, med to senger? , eget bad, klesskap og aircondition. Heldigvis for aircondition, for ellers kan det bli varmt der inne. Vi kan lage mat paa et kjokken her, og det gar ogsa an aa bestille frokost som de lager her paa huset. Vi handlet mat forste dagen, og Caza Alianza ligge ganske naer et slags kjopesenter. De har det meste her, men det er selvsagt ikke helt det samme utvalget som hjemme i Norge.

Her paa Caza Alianza er alle veldig hyggelige. De hilser alltid nar de gar forbi ; Hola senorita!, Buenos dias! Como estas? og de er veldig hoflige. Vi har noe aa laere her nordmenn! Det virker som et vennligere samfunn og det er kjekt nar folk hilser istedet for aa gaa rett forbi.
Jeg larte han ene som jobber her; en altmuligmann/vaktmester/ gartner, aa si :
"Hei kompiss!" igaar ;) Han kan noen norske fraser fra for, saa jeg syntes det var rett og rimelig at han kunne noen vanlig stavanger- uttrykk ogsà. hehe. Saa naa er vi "kompisser"! Jeg skal prove aa faa ham over paa "blode konsonanter" etterhvert ;)

Vi startet "baann gass" med spanskstudier, og skal gaa paa spanskskole 4 timer til dagen naa i 3 uker. Fra 10-12 er det gramatikk i gruppe paa 4, og fra 14-16 har jeg egen spansklerer. (Ingen dosing bakerst i klasserommet her nei! ) Her gaar det fort i svingene, men jeg synes det er "loye". Det er mye paa en gang naa i starten, men siden laereren kun snakker spansk med oss, laerer vi mye. Det er viktig aa kunne snakke spansk for vi begynner aa jobbe med lokalbefolkningen og barna paa skolen. Det er frustrerende baade for dem og oss hvis vi ikke klarer aa forstaa hverandre. Vi skal ha felles oppstart 1.september, da skal alle voluntorene ha kommet, men vi starter aa jobbe etter spanskstudiene er ferdige. Skal paa skolen naa (det foles som om jeg gaar paa ungdomsskolen igjen, der jeg hadde fransk ).

Mobilen min funker ikke, saa ingen vits aa prove aa ringe.
Blir egentlig litt herlig aa vaere mobilfri! :P Jeg har faatt sansen for det enkle liv, og vil luke ut unodvendige stressmomenter.
Jeg leser en bok kalt : " The Power of Less", om hvordan fokusere paa det som er viktig for deg. Finne ut hva maalene dine er, hva du onsker aa oppnaa, for saa aa begrense, kutte ut, tidstyvene og de uessensielle tingene. Hvordan leve et minimalistisk liv og finne ut hvilke verdier du verdsetter, og hva, hvor og hvem som er viktig for deg.

Dette var en liten oppdatering;
Jeg har det bare bra!
Jeg liker meg her. Me gusta Ecuador:)
Send meg mail! Det er kjekt aa hore hva dere driver med hjemme.
Solveig:)

1 kommentar: