05.10.2009

Puerto Lopez- me gusta!


Puerto Lopez;
Åh..for et herlig sted!

I helgen dro noen av oss til fiskerlandsbyen Puerto Lopez, som ligger langs kysten, 4 timer nord for Guayaquil med buss.
Bussturen var så som så;
støyete (latinomusikk på full guffe hele veien) ,
humpete, støvete (vinduene måtte være åpne pga varmen, og bussdøren (!!!!) var åpen hele bussturen) og stappfull, (jo flere jo bedre prinsippet) men det var mye fint landskap å se langs veien. Det er litt av sjarmen å reise slik:)!

Puerto Lopez er en rolig by med en stor strand, ca 10 hostaler og like mange restauranter; kjempekoselig. De ønsker å holde på ryktet som en avslappende plass, og vil ikke ha festkulturen og hippiene dit. (De drar til surfebyen Montañita, der vi var et par helger siden;) )
Kriminalitet blir slått hardt ned på, og derfor føltes det trygt å sikkert å gå i gatene. Byen tilbyr dagsturer med hvalsafari, fugletitting, hesteridning, dykking, snorkling og båtturer, men vi hadde ikke nok tid til dette for denne gang. (Men jeg ska tilbake dit!!:) )


I denne byen er karriereveiene en kan ta: bli fisker, eie eller jobbe på en restaurant, drive et hostel, åpne en liten sjappe som selger drikke osv, eller blir mototaxisjåfør.

*siesta*

Vi bodde på Hostal Flipper; ikke noe vits å bo på noe fancy for en natt. Koselig, rent sted for 7 dollar natten! Anbefales!
Jeg nøt å puste den friske sjølufta, tusle på stranda, lese i hengekøya på en liten kafe, spise på koselige restauranter, og klarne tankene for maset og tjaset i byen.


Denne herlige mannen snakket jeg med på stranda, da han kom imot meg da jeg tuslet en tur. Jeg holdt på å ta bilder, og da jeg viste ham kameraet mitt så han på det med forundring. Han hadde aldri sett et kamera før. Jeg spurte om han ville prøve, og lærte ham hvordan han skulle trykke på knappen. Det var ikke lett, men han klarte nå å ta dette bildet av meg; fantastisk! Han fortalte meg at han var fisker, hver dag fisket han om morningen, leverte så fangsten til sønnen sin, som drev en liten restaurang, og så gikk han på stranden, snakket med vennene sine, og savnet kona, som døde for 5 år siden.

Fiskere som sløyer opp dagens fangst. Sjømaten her var kjempegod!

Dette var en plass som var midt i blinken for meg.
Nå er helgen slutt og vi må tilbake på jobb-
men planlegger allerede en tur tilbake.... :)
Solveig:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar