01.09.2010

Grunner til å trene- idag!


Du vet trening er bra for deg - men vet du hvor bra?
Lyst til å føle deg bedre og ha mer energi?

Fordelene med regelmessig fysisk aktivitet :
  • Trening forbedrer humøret.
Trenger du å blåse ut litt damp etter en stressende dag? En treningsøkt på treningsstudioet eller en rask tur med 30 minutters gange kan hjelpe deg med å roe ned og forbrenne stresshormoner. Fysisk aktivitet stimulerer hjernen til å skille ut ulike kjemikalier som kan gi deg gladere og mer avslappet enn du var før du trente. Du vil også se bedre ut og føle deg bedre når du trener regelmessig, noe som kan øke og forbedre selvtilliten. Regelmessig fysisk aktivitet kan til og med forhindre depresjon. 


  • Trening bekjemper kroniske sykdommer.

Er du bekymret for å få hjertesykdom? Ønsker du å forebygge benskjørhet? Fysisk aktivitet er veien å gå. Regelmessig fysisk aktivitet kan for eksempel hjelpe deg med å forhindre - eller behandle - høyt blodtrykk. Regelmessig fysisk aktivitet øker høy-density lipoprotein (HDL), eller det såkalt "gode," kolesterolet, mens det minker triglyserider. Dette hjelper blodet å kunne strømme jevnt og senker oppbyggingen av plakk i arteriene.

Ikke nok med det: Regelmessig fysisk aktivitet kan hjelpe deg med å unngå diabetes type 2, beinskjørhet og visse typer kreft.


  • Trening hjelper deg med å holde vekten.

Ønsker å bli kvitt noen ekstra kilo? Bytt litt sofa tid med en gåtur eller andre fysiske aktiviteter. Når du deltar i fysisk aktivitet, brenner du kalorier. Jo mer intens aktiviteten, jo mer kalorier forbrenner du - og desto lettere er det å holde vekten under kontroll. Du trenger ikke engang å sette av mye tid til trening. Gjør det enkelt. Ta trappen i stedet for heisen. Gå under lunsjpausen. Slå av TVen og ta en rask spasertur. Gode treningsøkter på treningssenter med vekter for styrke er viktig, men den fysiske aktiviteten du samler opp hele dagen hjelper deg å brenne kalorier også.
  • Trening øker energinivået ditt.
Fysisk aktivitet bringer oksygen og næringsstoffer til celler og vev. Faktisk bidrar regelmessig fysisk aktivitet til å bedre hele hjerte-systemet - sirkulasjonen av blod gjennom hjertet og blodårene arbeider mer effektivt. Når hjertet og lungene jobber mer effektivt vil du ha mer energi til å gjøre de tingene du liker.
 
  • Trening bedrer søvnen.  
Sliter du med å sovne? Eller våkner du om natten? Det kan være smart å øke den fysiske aktivitet i løpet av dagen. Husker du hvor godt du sov etter en lang aktiv dag  i fjellet?En god natts søvn kan forbedre konsentrasjonen, produktiviteten og humøret ditt. Og fysisk aktivitet er ofte nøkkelen til bedre søvn. Regelmessig fysisk aktivitet kan hjelpe deg med å sovne raskere og få en dypere søvn. Men, ikke tren for nært leggetid. Hvis du trener for nær sengetid, kan du få for mye energi til å sovne. Hvis du har problemer med å sove, kan det være lurt å trene tidligere på dagen.
    • Trening gir bedre sex
    Er du for trøtt til å ha sex? Eller følelsen også ute av form til å nyte fysisk intimitet? Fysisk aktivitet kommer deg til unnsetning.
    Regelmessig fysisk aktivitet kan gi deg mer energi og bedre selvtillit, noe som kan ha en positiv effekt på sexlivet ditt.Regelmessig fysisk aktivitet kan føre til økt sexlyst for kvinner, og menn som trener regelmessig har mindre sannsynlighet for å ha problemer med erektil dysfunksjon enn menn som ikke driver med trening - spesielt når de blir eldre.

    Er du overbevist? Start høsten med en god rutine og nyt fordelene av regelmessig fysisk aktivitet i dag!

    3 kommentarer:

    1. Bra innlegg :-) Skal begynne å trene i dag!!! Ikke flere utsettelser..takk for påminnelsen :-)

      SvarSlett
    2. hehe det er bra! ja ingen vits å vente og så "starte på mandag!"

      SvarSlett