16.01.2011

Hvorfor er det vanskeligere å kutte karbohydratene?


Brødet er sannsynligvis det største hinderet som står mellom nordmenn og lavkarbohydratskosthold. Tross forkjærlighet for fet mat, fakta, forskningsresultater, andres personlige historier og egen rasjonalitet; når det innebærer å måtte droppe brødskiva, ja da virker det ikke lenger verdt det. 
Er ris, pasta, brødmat, pannekaker og pizza virkelig så fristende at det overstyrer en persons vilje til å leve et sunnere og mer energisk liv? 
Hva ligger bak den psykologiske makten til karbohydratrik ”favoritt”- mat?


Vi er oppvokst med å tro at norsk mat er veldig sunt: store mengder brød til frokost; pasta eller baguetter til lunsj; pannekaker eller risgrøt i helgen; kake på jobb hver fredag; kaffe latte på vei til jobben; middagen med de obligatoriske potetene, og is til dessert. Brød oppfattes også som mindre fetende enn det er, fordi det ikke inneholder mye fett eller synlig sukker. Men med tanke på mengden brød som gjennomsnittsnordmannen spiser hver dag er det nok er denne matvaren som gjør de fleste overvektige. Det er nesten ingen næringsstoffer i vanlig brød, men til gjengjeld en stor mengde karbohydrater. Stivelsesrike matvarer er spesielt dårlig fordi det umiddelbart blir omdannet til glukose i kroppen vår. Det medfører blodsukkersvingninger og stor utskillelse av insulin, som igjen medfører et større søtsug. Stort sukkerinntak virker dessuten direkte hemmende på fettforbrenningen, noe som gjør det enda vanskeligere å å bli kvitt de ekstra kiloene.
 Hvis du fortalte folk at nøkkelen til en god helse var å slutte å spise brokkoli kan jeg ikke forestille meg de ville vurdert det som et stort hinder. Hvorfor er det ikke det samme å gi opp brød, pasta eller poteter? 
Hvorfor krever det mer vilje og motivasjon? 

Hvorfor er det et så stort offer å gi opp karbohydratrik mat? 
 Følg med i neste innlegg der jeg skal komme med mulige forklaringer... 

6 kommentarer:

  1. Godt spørsmål. Brødskiva er for meg kanskje den mest 'Norske' maten - jeg tror ikke det er mange andre land som spiser så mye brød som oss.

    Når det er sagt, så ser jeg ikke på grovt brød som noe 'fetende' mat, og ser ikke noe galt i å ha med det i en del av kostholdet.
    Likevel; om man har mye vekt å miste, så er det helt kalrt mange andre matvarer som bør få prioritet forran brødskiva. Bær f. eks - min favorittmat :) http://www.frukt.no/artikkel.aspx?artid=19702&mnu1id=8080

    SvarSlett
  2. Nei, ikke ta fra meg brokkolien min! Da kan du heller ta brødet;-) Kjempefin blogg! Her må jeg følge med. Takk for at du deler kunnskap og tanker med oss! (ps... Ikke ta pizzaen heller ;-)

    SvarSlett
  3. heisann....du? vi he erstatta det vanlige brødet i kvardagen med eit brød som er basert på egg/frø og litt anna....Dersom du kjika i bloggen min ser du innholdet! Trur du det er eit bra alternativ?So har vi en haaaaug med pålegg på!!
    Ellers er vi flinkre til å spise brødfrie lunsja og middag self!;)
    Men er veldi godt å ha den brødbiten av og til...:)

    SvarSlett
  4. Ja er absolutt bra å finne sunne alternativer til brødene du får kjøpt i butikken:)

    SvarSlett
  5. Jeg vet hvorfor det er vanskelig å gi slipp på å spise brød og kornvarer, og det er fordi det har vært en del av hverdagskosten til veldig mange helt fra de er bitte små. De spiser kanskje tre brødmåltider om dagen, og det er ikke noe rart når det er det de er vant til. Jeg er selv blant dem, synes brødmat er godt og enkelt å lage, selv om jeg også blir lei brød noen ganger. Men det jeg savner når folk sier at man må kutte ut det og det, er at de kommer med forslag til hva man kan spise i stedet..! Man må komme med forslag og oppskrifter til tilsvarende gode, enkle alternative måltider. For de fleste vet nok hva som er usunt, men de vet ikke hva de skal erstatte det med.. Og i en travel hverdag er det veldig enkelt og raskt å smøre seg noen brødskiver til frokost, niste osv... Ingen kritikk av deg, bare noen tanker.. :)

    SvarSlett
  6. Det burde ikke være et problem å finne sunne (lavkarbo) erstatninger for brød idag. Søk på LCHF oppskrift brød og masse blogger og nettsider med slike forslag kommer opp. :) Tror nok heller det ligger i viljen til å skifte ut brødvarene...

    SvarSlett