11.02.2011

Les denne før du kutter ut biffen


De nye kostholdsrådene for 2011 var ikke særlig revolusjonerende, og var nesten helt like rådene regjeringen har lagt frem tidligere. Jeg skrev tidligere at jeg var enig med kritikerene av rådene om å anbefale mindre fett og istedet magre melke og kjøttprodukter:
http://solveigs-smil.blogspot.com/2011/02/feil-med-de-nye-kostholdsradene.html

Nytt av i år var det også at Helsedirektoratet nå faktisk ber oss begrense inntak av rødt kjøtt, i stedet for bare å be oss velge magert kjøtt. Og til gruppen rødt kjøtt regnes nå også svinekjøtt, i tillegg til storfe og sau.
Ifølge de nye rådene bør vi begrense inntaket av rødt kjøtt til 500 gram per uke. 
Dette tilsvarer to til tre middager og litt kjøttpålegg. Årsaken var visstnok studier som viste en sammenheng mellom rødt kjøtt og økt forekomst av spesielt tykktarmskreft.

Heldigvis finnes det noen smarte forskere som er kritiske og går nøyere gjennom disse studiene; for det finnes flere feil med måten helsedirektoratet har tolket studiene. Pål Jåbekk skrev et innlegg på sin blogg som setter lys på disse. "Så de vitenskapelige ”bevisene” som finnes for sammenhengen mellom rødt kjøtt og tykk- og endetarmskreft er kun fra studier som ikke egentlig kan si noe om årsaken til kreft."

http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/
Anbefaler deg å lese dette innlegget dersom du som meg, og han, liker kjøtt og følger et lavkarbo-høyfettkosthold, steinalderkost osv.

"Til syvende og sist er bevisene for en sammenheng mellom rødt kjøtt og kreft i tykktarm og endetarm dårlige. Dette betyr ikke at sammenhengen ikke finnes, og det er fortsatt mulig at kjøtt faktisk gir oss kreft. Så valget må bli opp til den enkelte av oss. Jeg kommer til å fortsette med å spise kjøtt, mye kjøtt og aller helst rødt kjøtt. Mitt eneste håp er at myndighetenes ensidige fokusering på korn, frukt og grønt gjør at kjøttprisene går ned så jeg kan fortsette å nyte min dagelige porsjon rødt kjøtt."

 Hvor sexy er det ikke når jenter spiser biff?!  ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar