06.02.2013

Leser du aviser ukritisk?

 
Det er ikke sjeldent media lager store fargerike overskrifter full av skremsels-propaganda. Hvorfor? De vil jo at vi skal kjøpe aviser blader eller klikke på linkene på nett. Det må interessere og trigge nysgjerrigheten vår. Betyr det at det er sannheten som fremstilles? Nei. Det kan være sannheter i det ja, men det kan også fremstilles på en måte som gjør det verre enn det er. Dette gjelder spesielt helse og kosthold det siste året.
Over ser du to forsider fra samme avis!

Jeg forstår det kan være forvirrende. Tro meg.

Utrolig mange kommer til meg med: "jeg leste i VG at lavkarbo øker risikoen for den sykdommen", "jeg kan ikke kutte ned på karbohydratene for da får jeg jo X Y Z" "men jeg leste det på nett"

HVEM, HVA, HVOR, HVORDAN
Jeg spør alltid:
hvem sa det?
hvor stod det?
hva baserte de påstanden på?
hvordan mente de mekanismen bak dette var?

Når en ny spennende forskningsartikkel om kosthold publiseres blir det vanligvis oppstandelse. Et lite sammendrag (abstract) mens den fulle artikkelen kun er tilgjengelig for de som abonnerer på journalen eller har betalt for den. Å lese kun sammendraget gir deg ikke det fulle bildet av hvordan studien ble utført og alle detaljene oversees. Å være journalist i en avis gjør deg heller ikke automatisk kvalifisert til å kunne lese eller tolke en forskningsartikkel.





På min master utdannelse i ernæring brukte vi mye tid på forsknings-studier.
Her er et par av tingene vi alltid måtte se på:
- Å forstå studie designet, oppsettet,
- hvordan lese diskusjonen i forhold til resultatene
- hvordan kritisk vurdere studien.
- er dette en god studie ja/nei/hvorfor
- hva kunne ha blitt gjort bedre, hva var ikke med, eventuelle feilkilder,
- hvordan var sammensetningen av mennesker i studien, (bare kvinner eller menn, overvektige eller normalvektige)
- hva var sammensetningen av kostholdet
- hvordan sjekket forskerne at deltagerne holdt seg til dietten de fikk utdelt,
- osv osv.

Tror du journalisert tenker gjennom disse tingene før de smeller en forside opp? Ofte kan hele artikler dannes ut fra abstraktet, uten at den fulle artikkelen er lest eller tolket. Dette er noe å tenke på. Selv om det refereres til studien betyr det ikke den er lest. Jeg forstår tid er penger og aviser må lages, men dette er  grunnen til at du må være mer kritisk.
På samme måte som jeg ville ha hatt store problemer med å tolke en forsknings-artikkel om en økonomisk teori eller nedgang på børsen eller bilmotorer er det ikke lett å lese forskning på ernæring om man ikke har noe kunnskap eller erfaring.

Mitt tips: ikke tro på alt du leser eller hører. 
Vær kritisk, og søk andre mer troverdige kilder før du tar alt for god fisk.
Det er nok det beste for stress helsen din ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar