23.02.2013

Mine favoritt karbohydrat kilder

Som dere sikkert har fått med dere er jeg ingen stor fan av sukker og stivelse. 
Jeg unngår lett fordøyelige karbohydrater som raskt øker blodsukkeret og fører til en stor utskillelse av insulin. 
Dette betyr ikke at jeg unngår alt av karbohydrater, jeg er bare selektiv i kildene. De fleste inneholder ikke bare karbohydrater, men en blanding av alle makro-næringsstoffene. 

Her har dere mine topp 6:


  1. Brokkoli
  2. Agurk/Squash
  3. Appelsin
  4. Bringebær
  5. Cashewnøtter
  6. Avokado


BROKKOLI
Denne supre grønnsaken er en favoritt til middag. 
Passer godt til både kjøtt og fisk. Dampet, i wok, eller rå. Spesielt stilken er veldig god rå. 
Brokkoli er kalorifattig, men full av fytonæringsstoffer og vitaminer. 
100 gram brokkoli gir: 45 kalorier, 5.3 gram protein, 0.6 gram fett og 6.1 gram karbohydrater. 



AGURK/SQUASH
Denne har jeg fått sanser for den siste tiden. Agurk spiser jeg bare i biter rå, mens squashen (zucchini) bruker jeg som spaghetti til middager. Høvle den med julienne høvel og du får lange fine spaghetti. Nesten som pasta. Nesten ;-)
100 gram squash gir kun 16 kalorier, 1.2 gram protein, 0.10 gram fett, og 2.2 gram karbohydrater (så det er ikke store greiene..)


APPELSIN

Skal jeg spise en frukt velger jeg vanligvis appelsin. Helst oppskjæret i biter. Nam nam.
Det er jo ikke så lenge til påske og da er appelsinen alltid med til fjells. 
100 gram appelsin gir 37 kalorier, 0 gram protein, 0 gram fett, 7.2 gram karbohydrater.  



BRINGEBÆR
Dette er jo egentlig et sommerbær, men nå til dags får en jo alt hele året. Smaker best rett fra busken da! 
Godt med bær av og til som kos :) Smaker veldig godt med cottage cheese og kanel. Også frosne bær funker bra og er ofte mye billigere. 
100 gram bringebær: 29 kalorier, 1.1 gram protein, 0.4 gram fett, 3.2 gram karbohydrater. 


CASHEW NØTTER
Dette er en farlig god nøtt! Vanskelig å stoppe om en tar en. Liker de både råe og saltede, den første er nok den sunneste. Denne kilden inntas ikke hver dag men eeelsker når den gjør. Kaloririk den lille saken. 
100 gram gir 589 kalorier, 17.1 gram protein, 48.2 gram fett og 18.1 gram karbohydrater. 



AVOKADO
Denne hadde jeg også i mine favoritt fettkilder men avokado er jo en så super frukt at den kan nevnes mange ganger. 1 hel avokado (180 gram uten stein og skall) gir 290 sunne kalorier. 3.4 gram protein, 14.9 gram karbohydrat (der 11 gram er fiber) og 26.7 gram fett. 


Hva er dine favoritter?:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar