21.02.2013

Vær kaloribevisst, ikke besatt


Teller du kalorier i maten du spiser? 
Bruker du pulsklokke for å se hvor mye kalorier du har forbrent? 
Har du lyst å fortsette slik, å telle gram og kalorier hver eneste dag resten av livet?
Huff, så slitsomt da! Og spesielt hvis det ikke har særlig for seg....
Kalorier er bare en målenhet for energi, som kalkuleres ved å måle hvor mye flammen brenner når maten settes fyr på. Kroppen din er mer en en mekanisk ovn. Kan vi stole på at det som står bak på matvarene faktisk stemmer for den matvaren? Det er jo et gjennomsnitt av målinger som står der, som er laget slik at det kan printes opp og bli puttet på tusener av eksemplarer. Det gjaldt for de matvarene de hadde der og da. 
Flere faktorer spiller inn på hvor mye energi du får fra maten (avhengig av matvaren selvsagt), jorden den vokste i, prosesseringen, måten kroppen din bryter den ned, bakteriefloraen i tarmen din. 
Antall kalorier som står på pakken kan derfor være feil med flere hundre kalorier. 


Flere faktorer påvirker også hvor mye kalorier du forbrenner en dag også, som hormonene dine (insulin, kortisol, veksthormon for eksempel) , fysisk aktivitet den dagen, ubevisst aktivitet, alder, helsen, muskelmassen, og til og med beintettheten din. Du kan aldri vite helt sikkert hva som går ut eller inn så derfor er det ikke noe vits å bli besatt av kaloriene eller tanker som: ”Jeg forbrant 500 kcal på treningen så nå kan jeg spise dette sukkerfylte kakestykket fordi det inneholder bare 350 kcal og jeg ligger enda under mitt daglige regnestykke…”. 
Forbruk varierer jo også, og selv om det finnes ulike formler, pulsklokker og regnestykker som gir deg hvor mye du forbrant når du løp 5 kilometeren er for eksempel etterforbrenning ikke lett å ta hensyn til. 
Skal du gå rundt med pulsbeltet hele dagen? 
 
I stedet for å bli besatt av tall og nummer bør du heller være kalori-bevisst, altså du bør vite hvilke matgrupper som er kaloritette (alt frityrstekt, søtsaker, desserter, oljer, nøtter, fete oster f.eks), og hvilke matgrupper som ikke er (grønnsaker, kjøtt, kylling, skalldyr, osv). 

Selvsagt er det slik at om du ligger i kalorioverskudd vil du på sikt gå opp i vekt, så det kan være greit å vite hva du ca ligger på av inntak. Ønsker du å gå opp i vekt må du ligge i kalorioverskudd, og da kan det være greit å telle for å være sikker på du ligger høyt nok. Men det er ikke nødvendig å gjøre det hver eneste dag for å få gode resultater enten målet ditt er å gå opp eller ned i vekt.  
Åh! Føles ikke det befriende? :-)

2 kommentarer:

  1. Nei, kalorier er noe jeg ikke teller. Det hadde blitt MYE mer enn hva som er anbefalt tenker jeg, hehe siden jeg er på høyfettkosthold!
    Men, kroppen min trives best på riktig fett og godt med kalorier så da er det bare å fortsette :)

    Godt innlegg forresten!

    SvarSlett
  2. Takk Melissa:)
    Ja jeg likte frokosten din idag ;-) Den holdt nok lenge. Herlig å spise seg mett og god!

    SvarSlett