22.03.2013

Sjokkerende svar fra ernæringsfysiolog


I den femte utgaven av magasinet IFORM 5/2013 lest jeg en heller sjokkerende kommentar fra klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. Vil bare bemerke at dette ikke er et personangrep jeg reagerer bare på råd hun ga til en person med høyt kolesterol.

Her er spørsmålet:
Hva kan jeg ha i påskeegget, erstatte tur-kvikklunsjen med, og servere til de fete lammeskankene på påskeaften?

Svar:
Med ditt høye kolesterol er det viktig å finne kolesterol-senkende alternativer også på kosedager. Synderen er det mettede fettet, som det er mye av i mange typer snacks, godteri og fett kjøtt. Men det finnes alltid alternativer. 
I påskeegget: Marsipan inneholder faktisk bare sunt fett. Ellers er faktisk alle typer gelegodteri bortimot fettfrie, selv om de er stappfulle av sukker. Det er ikke akkurat helsekost, men øker i hvert fall ikke kolesterolet. 
På tur: Usaltede nøtter og (brente) mandler gir sunt umettet fett, mens tørket frukt som rosiner, svisker, mango og aprikoser er tilnærmet fettfrie. Myslibarer inneholder lite fett og mye karbohydrater, som er den viktigste bensinen for musklene og som derfor passer godt når du går på ski og er aktiv. Biter av kransekake eller nøttebarer med sunt fett fra nøttene, er også gode tips. 

Hva?
Rådet hun gir er å unngå mettet fett, og heller spise mye umettet fett og karbohydrater. Hun kaller umettet fett sunt og mettet fett usunt, og sier at marsipan faktisk bare inneholder sunt fett. Men hva med sukkerinnholdet da?! Jeg fant næringsinnholdet til marsipan (matvaretabellen.no)

100 gram marsipan med 50 % mandler inneholder: 444kcal, 16.7 gram fett, 66.1 gram karbohydrater (!!!), og 6.3 gram protein. Dette er jo nesten bare rent sukker! Dersom det ble anbefalt å lage egen marsipan med sukrin eller stevia ( det finnes jo masse gode oppskrifter, se for eksempel denne: http://www.lilalife.no/oppskrifters/sunn-marsipan/ ) ville det vært en annen sak, men dette er et heller usunt råd.

De fleste rådene hun har gitt her inneholder mye karbohydrater, og da hovedsakelig fra sukker.
For eksempel 100 gram gelegodteri, type seigmenn: 292 kcal, 0 gram fett, 65.5 gram karbohydrater (52.9 gram tilsatt sukker) og 7.6 gram protein.

Igjen, hva? Skal en med høyt kolesterol kose seg med dette?

Tørket frukt? Hvis en skal en spise frukt hvorfor ikke da spise vanlig hel frukt? Mer mettende og mye mindre sukker og kalorier.
100 gram rosiner: 287 kcal, 0gram fett, 66 gram karbohydrater og 2 gram protein.
100 gram druer: 71 kcal, 0 gram fett, 16 gram karbohydrater og 1 gram protein.


Å anbefale snacks og godteri "stappfulle av sukker", og i tillegg skrive under "det øker i hvert fall ikke kolesterolet" viser dårlig forståelse for emnet kolesterol, biokjemi og nyere forskning.

Hvis en går ned på biokjemi nivå, og ser på syntese av kolesterol, er det klart hvorfor sukker og høyglykemiske karbohydrater, som øker blodsukkeret og fører til stor utskillelse av insulin, ikke er å anbefale.

Sukker i overskudd, altså glukose, kan faktisk brukes til å danne kolesterol i kroppen. Det kan fett også, fordi molekylet som brukes, Acetyl coenzym A, kan komme fra nedbrytningen av både karbohydrater og fett. Insulin, som hovedsakelig utskilles i respons på karbohydrater og økt blodsukker, skrur derimot "på"/aktiverer hovedenzymet i kolesterol syntesen, HMG-CoA-reduktase, så det vil jo påvirke mot mer produksjon.

Syntese av kolesterol syntese har fem store trinn:
1. Acetyl-CoA konverteres til 3-hydroksy-3-metylglutaryl-CoA(HMG-CoA)

2. HMG-CoA omdannes til mevalonat via HMG-CoA-reduktase. Dette enzymet katalyserer derfor det hastighetsbegrensende trinnet i kolesterolsyntesen.

3. Mevalonat omdannes til et isopren basert molekyl,isopentenylpyrofosfat (IPP), og samtidig frigjøres CO2

4. IPP konverteres til squalene

5. Squalene omdannes til kolesterol.

Aktiviteten til enzymet HMG-CoA reduktase reguleres direkte av insulin vha fosforylering, men er i tillegg regulert av 'cAMP signalling pathway'. De intracellulære nivåene av cAMP reguleres av hormonelle stimuli, og dette betyr at reguleringen av biosyntese av kolesterol også er hormonelt kontrollert. Insulin fører til en nedgang i cAMP, som aktiverer syntesen av kolesterol. Glukagon og adrenalin, har motsatt funksjon, de øker nivået av cAMP og hemmer syntese av kolesterol.

Lipoproteiner, kolesterol, syntese, nedbrytning, transport i kroppen, LDL og HLD er et komplisert emne som jeg ikke kommer til å gå inn i detaljer på. Jeg vil bare understreke at det ikke er et bra valg og spise sukker og godterier dersom du ønsker å kose deg med noe som ikke påvirker/øker kolesterolet. 
For mer info om emnet bør du lese innlegg av hjertelege og forsker Espen Rostrup.



 "Slik jeg ser det, underbygger dette mine tidligere påstander om at fettopptaket fra tarmen i større grad er styrt av karbohydratinntaket enn mengden kostholdsfett. Selv en tredobling av inntaket av mettet fett gir ikke stigning i mettede fettsyrer i blod når man spiser lite karbohydrater." 
http://espenrostrup.com/2011/09/03/bedre-kolesterol-med-fet-mat/


"Forfatterne konkluderer med at mettet fett effektivt omsettes i kroppen ved samtidig lavt inntak av karbohydrater." Espen Rostrup
     http://espenrostrup.com/2011/03/15/studie-liten-sammenheng-mellom-mettet-fett-i-mat-og-mettet-fett-i-blod/

Anbefaler også dette gjeste-innlegget han skrev for Frisk og Funksjonell om lipoproteiner. Les denne dersom du ønsker en grundig innføring i kolesterol, LDL og HDL.
http://www.friskogfunksjonell.no/minikurs-i-lipoproteiner/


Pleier egentlig å la utsagn uten hold og myter om kosthold være, men med akkurat dette følte jeg for å si ifra. Jeg mener ingen bør få disse matvarene anbefalt av en ernæringsfysiolog å kose seg med, spesielt ikke til en person med familiært høyt kolesterol. Enkelte kan ta det som fritt frem bare det ikke inneholder mettet fett. Og godteriene hun anbefaler " er ikke helsekost, men det påvirker i hvert fall ikke kolesterolet. "  Hva? Ikke det? Og mettet fett isolert gjør det?

Såvidt jeg vet finnes det ingen studier som viser en direkt sammenheng mellom mye fett i kosten og høyt kolesterol. Derfor er det dumt at det anbefales lavfett til alle de med høyt kolesterol.  Råd bør personaliseres slik for noen reagerer positivt på lavkarbo og noe reagerer positivt på lavfett. Svært få reagerer positivt på så stor menge sukker som er i de matvarene som anbefales.

20 kommentarer:

  1. Å gurimalla, så UTROLIG UTROLIG UTROLIG pinlig!
    Shit, jeg blir helt flau og satt ut. Tenk å anbefale stivelse som sender blodsukkeret til himmels! Altså, det er karbohydratene som er de stygge ulvene her altså, ikke fettranden på en lammekotelett!

    I mitt påskeegg er det hjemmelaget sjokolade, hjemmelaget marsipan, nøtter, gojibær, godtekuler og kanskje litt popcorn med kokosolje over!

    NAM!

    SvarSlett
    Svar
    1. :-/ huff, bra du følte det på samme måte som meg Melissa!:-)
      Var redd jeg kom litt hardt ut. Det er nok enda en splittelse mellom ernæringsfysiologer hva vi verdsetter og anbefaler, noen er mer fan av lavkarbo en andre, men å gi råd om sukkerfylte godterier, der går grensen! Idag er det jo veldig mulig å lage OG å kjøpe sunnere varianter.
      Du har SÅÅÅ mange fristende oppskrifter jeg vet ikke hvor jeg skal begynne!!:-)
      Tror sjokoladene blir det første jeg prøver ut på kjøkkenet i Norge etter påsken. Nam nam
      God påske søte deg!

      Slett
  2. Sundfør bør forandre navnet sitt til Ufør. Hun avslører så mye uvitenhet at jeg blir flau på hennes vegne.
    Man skulle tro at en ernæringsfysiolog visste mer om kroppens fysiologi. Kanskje hun lider av kronisk kolesterol og fettmangel?
    Stå på Solveig, forhåpentligvis vil folks flest forstå at kolesterol ikke er farlig og at våre forgjengere/forfedre alltid foretrakk fett kjøtt fremfor magert. Og de led hverken av fedme, sukkersyke eller hjerte- karsykdom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Var ikke meningen å henge henne ut, reagert bare på dette rådet, som ja var urovekkende. Bra vi er på samme spor når det gjelder fett og kolesterol da Aleksander :-)

      Slett
    2. Ooops bare halve kommentaren min kom på!
      Takk for det, jeg gjør mitt beste;-) ja det virker fornuftig å se tilbake på hva vi er genetisk tilpasset for å finne et optimalt kosthold. Man skal kunne kose seg, men det skal ikke gå på bekostning av helse.

      Slett
  3. Takk for bra og informativt innlegg!

    SvarSlett
  4. Det meste skremmende må være alle engasjementene til Tine S. og alle menneskene hun når ut til via ulike forum. Men det er vel relativt i stil med myndighetenes holdning, så alt er jo i orden...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er dumt at det holdes liv i kostholdsmyter ved at kjente fjes villeder slik. Men da er det opp til oss å være en motpol :-)

      Slett
  5. Nå ble jeg HELT satt ut!! Jeg har nesten ikke ord.... føler at dette innlegget var på sin plass Solveig, du fikk satt ting på spissen og vist hvor galt det kan få blitt. Og du sier jo helt tydelig at det ikke er et personangrep. Tine Sundfør har gode intensjoner, hun vil hjelpe folk. Men, det er så trist at det hun har lært fører til at hun gir helt gale råd til folk. HELT VILLE RÅD faktisk!!Dette gav meg masse inspirasjon til å blogge videre, så takk :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marianne!!:-) setter pris på kommentarene dine! Og det inspirerer også MEG til å ville blogge mer ;-) Ja jeg håper det kun var dette som skurret i rådene hun gir, og jeg tror absolutt hun har gode intensjoner ja.

      Slett
  6. Uff. Satt nettopp med iform selv - og grøsset da jeg leste dette! Ikke lenge etter kom jeg over innlegget ditt. Dette var akkurat hva jeg trengte så jeg ikke skulle bli helt bedrøvet, fabelaktig at du tar det opp! Og veldig flott side, Solveig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe det var et godt sammentreff ;-)
      Håper flere som har lest IFORM (og kanskje tenkt: ok! Yeeey) kan lese dette innlegget og revurdere.
      Takk! Kjekt at du liker siden min! Ser du har mange flotte glutenfrie oppskrifter på siden din:-)

      Slett
  7. Flott at du skriver om dette, Solveig! Det er utrolig at ernæringsfysiologer fremdeles gir slike råd.
    Hilsen Mette, ernæringsterapeut

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant!
      Takk skal du ha Mette, koselig:-)

      Slett
  8. Mer sukker er, om noe, assosiert med en mer aterogen lipidprofil...

    SvarSlett
    Svar
    1. Som betyr økt konsentrasjon av små tette LDL partikler, færre HDL partikler og økt triglyserider i blodet. Ses ofte ved overvekt, metabolsk syndrom, insulin resistens og diabetes type 2.

      Slett
    2. Bare sånn for de som ikke vet hva aterogen lipidprofil betyr.
      Takk for innput Vegard :-)

      Slett
  9. Veldig bra skrevet! Et viktig tema som fikk meg til å tenke på en bok jeg leste noen år tilbake. Jeg ble inspirert til å skrive et innlegg om "Smågodisstudien" til Fredrik Nyström, og har linket til ditt innlegg.

    Fortsatt god påske :)

    SvarSlett