31.08.2013

Sukkerfri september

Hei og hallo,
Takk for sist ;-) 
Blitt alt for lenge jeg vet, men 1.september er en god tid å starte opp igjen ikke sant?
Og ikke bare med blogging, men med en opprenskning i kostholdet. 
Selv om jeg har utdannelse innen ernæring og jobber som personlig trener og ernæringsfysiolog betyr det ikke at jeg er superflink 100% av tiden. Believe me.. Jeg faller også av og til i  lavt-blodsukker-fellen, stress-fellen, sjokolade-fellen, "time-of-the-month" sukkerkick-fellen, eller rett og slett 'nå ska me kosa oss'- fellen.

80/20 regelen er veldig fin, og jeg lever godt etter den, der når 80% av kostholdet og aktivitetsnivået er bra, er det rom for 20 % litt slækkere. Dette funker fint for meg, problemet kommer når 80/20 blir 70/30, så 60/40. Så når Melissa fra www.melissaspania.no foreslo å starte opp en 1 måneds paleoutfordring tenkte jeg at det ville være en god ide for å kickstarte høsten. 

Med et sunt naturlig, sukkerfritt, alkoholfritt, melkefritt, og tilsetningsstoff-fritt kosthold i en måned håper jeg å få kroppen tilbake i balanse både med et mer stabilt blodsukker, mindre søtsug, bedre søvn, bedre hormonbalanse, bedre fettforbrenning, og mer energi i hverdagen. 

Det vil ikke bli lett, da jeg er blitt veldig glad i mørk sjokolade, duggfrisk prosecco, cottage cheese og parmesan ost, men det vil være en utfordring som jeg er spent på og klar for å gjennomføre 100%. 

Jeg kommer til å oppdatere her om hvordan det går og gi litt inspirasjon til dere, men les også gjerne her om du ønsker mer informasjon om paleoutfordringen:

Om du ikke ønsker å kutte ut alt på en gang, start med sukker. Det har ALLE godt av å gå en måned uten. Kutt ut både sukker, tilsatt sukker, mat med tilsatt sukker, og kunstig søtning. Dette er for å "venne" kroppen av å hele tiden ha søtt og søte matvarer. Er du med?:-) 

Kommenter gjerne nedenfor om du allerede er med på paleoutfordningen eller ønsker å henge deg på den eller sukkerfri september. Jeg grugleder meg til hvordan dette vil gå.. wish me luck!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar