24.09.2013

10 tips for en sunnere dag

1) Vær aktiv før frokost
Gå en morgentur, sykle til jobben, ta deg en løpetur eller tren styrke. Mange faller i den fellen at de er så trøtte eller travle etter jobb at de dropper trening. Det er lettere å finne 'gode' grunner til å droppe treningen under en 8 timers arbeidsdag. Gjør du det før jobb kan du med god samvittighet bruke hele kvelden på famile venner eller andre ting du liker å gjøre.
2) Drikk en kopp kaffe
Kaffen er på de aller flestes frokost bord, og ikke få dårlig samvittighet pga det! Kaffe er sunt! Mange studier viser en positiv sammenheng mellom inntak av kaffe og mindre forekomst av livstilsykdommer. I Norden er kaffe også en stor kilde til antioksidanter. Filterkaffe er den sunneste typen.

3) Spis et egg
Et egg til frokost gir deg fullverdig protein og sunt fett som metter. Eggeplommen er også full av vitaminer og mineraler. Velg helst økologiske egg.
4) Gå
Ikke undervurder effekten av hverdagsmosjon! Gå så mye du kan i løpet av en dag. Gå av et stopp tidligere fra buss eller trikk for eksempel. Ta alltid trappene - det er en god regel å ha.

5) Reis deg opp og strekk deg midt i arbeidsdagen
Det er ikke naturlig å sitte på en kontorstol en hel dag, og det er svært belastende for ryggen. Reis deg opp hver time, prøv å jobbe noe stående, strekk på rygg nakke og armer med jevne mellomrom.
6) Drikk en kopp grønn te
Antioksidanter og katekiner og litt koffein gjør te til en sunn drikk, på linje med vanlig vann. Grønn eller hvit te er den sunneste typen.

7) Spis grønnsaker til hvert måltid
Ha det som en standard "side dish". 
Dette kan være så lett som agurk/tomat/paprika til frokost, salat til lunch, og grønnsaker til middag. Grønnsaker både metter og inneholder vitaminer, mineraler og fiber.

8) Tren intensiv styrke eller kondisjonstrening 30 minutter
Sprint trening, intervalltrening og intensiv styrketrening gir deg økt kondisjon og styrke, utskillelse av veksthormon og adrenalin og noradrenalin som øker fettforbrenningen.
9) Kos med kjæresten, barna eller gi en venn en god klem 
Vi må huske hvor viktig kroppskontakt er for oss mennesker. Når vi klemmer og koser med hverandre utskilles oxytocin, kjærlighetshormonet, som er knyttet til samhørighet og velvære. Det hjelper på humøret og forebygger depresjon. ALLE trenger en klem, vi kan ikke få nok av dem! ;-)

10) Gå til sengs slik at du får 8 timers søvn
Søvn er viktig! Søvnmangel kan gi økt apetitt, og da spesielt på søte og fete ting. Andre bivirkninger er hissighet, irritabilitet og tretthet (slik at en ikke orker å trene=dårlig sirkel). Prioriter søvnen!

Har du et godt hverdagstips å komme med?:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar