16.09.2013

Kan karbohydrater bli fett?

Ja. 
Eller. 
Det finnes to ulike måter karbohydrater og kroppsfett samhandler. Den ene er direkte ved at karbohydrater blir omdannet til kroppsfett, og den andre er indirekte via hormonet insulin. Via den direkte veien puttes 'nye' lipider inn i fettcellene, mens i den andre fører inntak av karbohydrater til utskillelse av insulin, noe som ikke gjør at det kommer inn mer fett per se, men som hindrer frigjøring av fett fra fettcellene. 

Den direkte måten er en prosess kalt de novo lipogenesis (aka: dannelse av fett fra ikke-fett kilder) som kan oppstå i kroppen. Via denne prosessen blir glukose til lipider, som deretter blir lagret som kroppsfett. Denne prosessen er vanligvis ganske ineffektivt i menneskekroppen, som tyder på at karbohydrater ikke blir lagret som fett i høy grad hos oss. Prosessen kan bli oppregulert (eller forbedret) hvis en går på en lavfettdiett (mindre enn 10% fett, ca) og hvis inntaket av karbohydrater er veldig høyt for en periode. 


Den indirekte måten er ved hjelp av insulin., som er et viktig hormon som er nødvendig for å regulere blodsukkeret. Insulin er ikke bra eller dårlig, insulin er insulin. Det kan sees på som en bryter som skifter kroppen fra fettforbrennings-modus til karbohydrat-forbrennings-modus. Dette gjør at karbohydrater (og glykogen) kan forbrennes ved større hastighet, men det reduserer nedbrytingen av fett. Det er derfor et dårlig hormon når det kommer til fettforbrenning og reduksjon av kroppsfett. 


Total metabolsk rate (forbrenning, kalorier forbrent i løpet av en dag) endres ikke vesentlig, bare hvor kaloriene kommer fra, enten fra karbohydrater eller fra fett. Når insulin er høyt i tilegg til at inntak av fett i kosten er høyt kan dette fettet lett gå inn i fettlagrene på kroppen og det vil ikke frigis fett fra fettcellen siden glukose blir brukt i stedet for og er den foretrukne energikilden. 


Merk deg at insulin-utskillelse ikke fungerer som et dikotomi (alt eller ingenting). Insulin utskilles i ulik grad, og det ville hindre fettforbrenning i en proporsjonell grad. Det er aldri 0%, og det er aldri 100%. Det er alltid en viss grad av fett som brukes til energi og alltid en viss grad av karbohydrat som brukes til energi, mengden av hver varierer bare som reaksjon på kostholdet og trening. (Det skal forsåvidt lite insulin til for å hemme lipolyse) 

So there you have it! :-)

Kilde: examine.com

4 kommentarer:

  1. Bra innlegg! Liker de fagrelaterte innleggene dine:)

    SvarSlett
  2. Hei Solveig!
    Korleis kan ein regulera insulin-nivået? Er det så enkelt som å kutte ut sukker? Og gjelder dette også fruktose? Er det nokre karbohydrater som er betre enn andre etc?

    Liker veldig godt å lesa bloggen din! Var i Ecuador med deg så føler eg kan følga litt med på korleis du har det via bloggen :)

    Ragnhild

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ragnhild,
      kjekt at du følger med, er en stund siden Ecuador nå!
      Hvordan går det med deg?:)
      Det som påvirker utskillelsen av insulin er blodsukkernivået, det som øker blodsukkeret mest er karbohydrater,(også fruktose ja) for de brytes ned til glukose, og frigjøres i blodstrømmen. Proteiner kan også omdannes til glukose, og påvirker derfor insulinutskillelse. Du kan redusere på karbohydratene i første omgang og deretter protein-mengden. Det er også enkelte matvarer som fører til en høyere insulinutskillelse enn karbohydrat og proteinmengden skulle tilsi, som for eksempel melk. Du kan sjekke insulin index av matvarer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_index

      Bare spør om du lurer på noe mer:)
      Solveig

      Slett