09.09.2013

Søtsug - lysten på søtt


Er det sant at jo mer sukker du spiser jo mer får du lyst på?
Jeg tror det, og har selv hjupet mange klienter bryte en dårlig sirkel av sukker avhengighet. Sukker trigger belønningssentre i hjernen som er veldig kraftfulle, og som gir deg nytelse og tilfredsstillelse om du 'gir den mer'.

Vi mennesker spiser for å overleve, for å opprettholde energibalansen og for å nå ernæringsmessige behov. Vi trenger kalorier; for å gi energi til livsviktige prosesser, for at alle organene våre skal fungere, protein; for å opprettholde vev, hormoner og enzymer, fett og kolesterol; for å syntisere blant annet steroidhormoner og optimalt vitaminopptak, og vitaminer og mineraler; for at reaksjoner i kroppen skal kunne skje.

Mat er jo mer enn kalorier, men kroppen merker det fort om man reduserer inntak av kalorier, og impulsen til å spise i respons til energi restriksjon er en veldig kraftfull motivasjonsdrift som er kontrollert av hypotalamus i hjernen.

Men det å spise er også en av livets store gleder, og smakssansene og nytelsesenteret i hjernen vår gjør at vi nyyyyter mat og det å spise, og gir oss tilfredsstillelse uavhengig av om vi er sultne eller ei. De såkalt hedonistiske motivasjonsfaktorerne for å spise er 1) forventning (lyst/craving og 2) belønnelse, og disse kan faktisk overgå de homeostatiske signalene som skal motvirke overinntak av energi og overvekt. Det betyr at mat kan smake så godt og gi så mye glede at du spiser det selv om du ikke har behov for det. Høres det kjent ut?

Smak, og respons på smak er både medfødt og blir dannet gjennom livet. Søtt likes av de aller fleste.
Vi har genetiske forskjeller som gir oss variasjonene i respons på søtt, men smak eller "taste responses" kan også oppstå gjennom livet som følge av opplevelser og vaner. Barn som vokser får ofte lyst på søtt og velger de søteste og mest energitette matvarene om de får velge selv (men vi liker også fra starten av fet mat da, aka morsmelk som er både søt og veldig fet ;-) ) Hvilke vaner barn får med sukker kan foreldre være med å påvirke, og det er viktig å lære barn sunne vaner tidlig.
 vs 
Søtt betyr i naturen mat med energi og, i alle fall for naturlige søte modne frukter, også høyt innhold av næringsstoffer og vitaminer. Idag betyr søtt dessverre ofte snop, dessert, og is, sukkerfylte energitette matvarer med lite vitaminer og mineraler. Søtt betyr idag matvarer som øker blodsukkeret raskt, med påfølgende rask og høy insulinøkning. Derfor er det ofte en fordel i dagens matvare-jungel å unngå matvarer som er fulle av raffinert sukker,- dersom målet er sunn kropp/vektnedgang/opprettholdelse av vekt/blodsukkerkontroll/optimal helse.



Generelt liker folk fra alle kulturer og aldersgrupper søte matvarer. Lysten på søtt er medfødt, men minker generelt når en blir eldre (selv om mange føler den blir verre?).


Hormoner og søt smak

Forskning viser at søtsmak kan bli moderert av hormoner og andre signalmolekyler. Smak reseptorer for søtt på tungen vår har for eksempel CB-1 cannabinoid reseptorer, og hvis disse reseptorene blir aktivert av signalmolekyler øker den fysiologiske responsen til søtsmak.

Terskelen (threshold) for søtsmak påvirkes av serotonin, som er en monoamin nevrotransmittor som virker i sentralnervesystemet og regulerer både humør, kroppstemperatur, sult, søvn, og påvirker læring og hukommelse. Serotonin senker terskelen for søtsmak, og dette betyr at du trenger mindre søtt for å få samme 'tilfredsstillelse'. Serotonin demper også appetitten. Lavt serotonin nivå i hjernen stimulerer til et høyere karbohydrat inntak, noe som kan øke nivåene av aminosyren L-tryptofan, som er forløperen til serotonin. Kroppen er smart sånn.

Leptin, som er et peptid hormon som produseres av blant annet fettceller, påvirker også responsen på søtt via disse reseptorene, men reduserer responsen.  Fett i mat øker også den hedonistiske responsen til søtt. Så søtt OG fett sammen gir høyere tilfredsstillelse. Grunnen til at sjokolade er så fantastisk godt ?


Les også denne: http://espenrostrup.com/2011/08/16/sukker-sotsug/
Fra et intervju på dagbladet.no:

Årsaken til at fristelsene er vanskelige å motstå, er sammensatt, forklarer Espen Rostrup, lege ved hjerteavdelingen ved Haukeland universitetssykehus.

- Vi er omgitt av matoverskudd og mat utviklet for å stimulere oss både visuelt og gjennom konsistens, smak og lukt. Noen foretrekker søtt, noen salt og andre fett, men søtsug ser ut til å være den største utfordringen for de fleste. Nyere forskning tyder på at belønningssystemer i kroppen fører til at vi spiser mer søtsaker enn vi ønsker. Vi får en fysiologisk belønning som gir en følelse av tilfredshet, sier han.


Poenget mitt?
Du vil ha godt av en måned uten sukker. Punktum.

3 kommentarer: