25.03.2009

Går du tur med ipoden?


Slik folk går tur med hunden, går jeg på tur med ipoden.

Med yndlingsmusikken min på ørene lader jeg opp batteriene mens jeg går.
Det blir min egentid i et avskjermet rom der jeg får samlet tankene, og det er ofte da de gode ideene kommer.

De ellers kjedelige og støyende aktivitene som å ta bussen, gå ute i trafikken, til og fra skolen, handle på butikken osv, blir mye kjekkere med musikk som distraherer en vekk fra dette, og tiden flyr mens jeg tripper bortover til musikkens takter.
Det er deilig å kunne høre på noe jeg liker, og slippe å høre på alt mulig bråk og mas som jeg ikke har noe behov for å være en del av.

Stipendiat Marie Strand Skånland, stipendiat ved Norges Musikkhøyskole skriver faktisk en doktorgradsavhandling om "Mp3-bruk for musikalsk egenomsorg". Hun har funnet ut at personlig musikk er svært verdifull for folk, og flere utvikler et avhengighetsforhold til musikkspilleren sin. Musikken blir et verktøy som gjør at de opplever mer kontroll over tilværelsen, omgivelser og i forhold til egne tanker og stemninger. Hver tredje nordmann bruker mp3-spiller eller ipod. Og en kan se folk overalt, my oftere enn før, med musikk på ørene.
Ved trening er det også effektivt å høre på musikk. Det er bevist at musikk øker treningsinnsatsen, og gjør at en både holder ut lengre, og får mer glede av treningen.

Nå har jeg også lagt inn spanskkurs på ipoden. Jeg skal til Equador til høsten, så jeg prøver å få inn spansken, med babysteg. Da kan jeg høre på dialoger og repetere når de blir min tur.
Lydbøker av skjønnlitterær sjanger har jeg også i spillelisten. Siden jeg leser så mye på skolen frister det lite å sette seg ned med en bok, men det er herlig å legge seg på sofaen og bare lytte på noen som leser boken høyt for deg.

Jeg bruker også ipoden når jeg trener. Løpeturen blir mye kjekkere, og det er lettere å "gutse" på når ACDC rocker i ørene. Musikken virker også som en stemningsregulator. På vei til skolen eller trening hører jeg ofte på musikk med tempo og driv for å få en energisk start på dagen, mens på vei hjem spiller jeg roligere rytmer og toner for å roe meg ned etter en lang dag. Humøret blir også fort bedre dersom jeg hører på glade sanger.

Så spør du meg anbefaler jeg ipod på det sterkeste!
Det er en investering du vil ha mye glede av:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar