20.10.2009

20 kjappe

Under huden på

Solveig Haga Staurland

20 kjappe 

Møt volontøren som har et spesielt godt forhold til hengekøyer.


1. Hvem er du?
Solveig Haga Staurland, 21 år fra Tananger
2. Hva gjør du i Guayaquil?
Jobber som volontør på Centro Creer i Nord.
3. Hvor lenge skal du være her?
2 måneder.
4. Hvorfor gjør du dette?
Flere grunner: Hadde et ønske om å reise, møte nye mennesker, oppleve andre kulturer, realisere en drøm, «finne meg selv», lære spansk, gjøre en innsats for de som ikke har like mye midler som oss i Norge, og å bli rikere på opplevelser.
5. Beskriv kort en volontørs dag:
«Står opp med solå», som popper opp rundt kl.06, spiser frokost og møter så   arbeidskollegaen min for å dra sammen til Centro Creer. Får min daglige dose kroppskontakt på den stappfulle «Metrovia» bussen, før vi skifter til en enda mindre buss, og for det siste stykket inn i slumområdet får vi skyss med en bil/rønne/fluehotell. Starter på jobb kl.08, der jeg jobber som assistent i en klasse med funksjonshemmede barn i alderen 14-18 år. Alle har psykiske funksjonshemninger, så arbeidet går for det meste i å lære dem enkle praktiske ting de trenger i hverdagen. Vaske hender, hilse, snakke, skrive navnet sitt, spise fint, pusse tenner, høre etter og sitte stille (og det er noe som er spesielt vanskelig!). Jobber til kl.12, og da tar vi samme ruten tilbake. Hvis bussen kommer, da det ikke finnes noe rutetabell eller faste busstider, er vi tilbake en time senere. På denne tiden er det glohett, og en blir veldig sliten i varmen. Ettermiddagene henger vi ellers sammen rundt på Caza (henger bokstavelig talt, i hengekøyene), går på markedet eller kjøpesenteret, leser bøker, blogger:(www.solveigs-smil.blogspot.com) ,drar ut å spiser, planlegger helgeturer og slapper av.
6. Din største utfordring som volontør:
Språket, helt klart.
7. Hvordan trives du på Casa Alianza?
Veldig godt.
8. Når ber du?
Ber ofte om at ecuadorianerene kan si det: «en gang til», for de snakker fort på spansk.
9. ”Beste” språktappe:
De har vanskeligheter med å si navnet mitt, så her nede presenterer jeg meg som: «Sol», som de da uttaler : «Zål».
10. Dagens avsløring:
Jeg er blitt avhengig av en daglig siesta; gjerne i hengekøya..
11. Det du savner hjemmefra:
Makrell i tomat, frisk fjell-luft og selvfølgelig venner og familie.
12. Det beste ved Ecuador er:
Vennligheten. Her hilser alle på alle, og det blir sett på som veldig viktig. Det er ikke bare klimaet som er varmere i Ecuador; menneskene er også varme og gjestfrie.
13. Men det verste er:
Kriminaliteten; her kan en ikke gå alene, ikke med penger,klokke eller kamera på seg, kan ikke bare ta en taxi eller gå (må bestille såkalte «sikre» taxier, som kjører forferdelig- trafikken her er grusom), og det er mye støy overalt.
14. Hva synes du om Misjonsalliansens arbeidsmåte?
Jeg er kjempe-imponert over hva de har fått til her nede, og synes absolutt at de gjør det beste utav de midlene de har til råde.
15. Ditt favorittsted i Guayaquil:
Det er et sted som ligger utenfor storbyen, fiskerlandsbyen Puerto Lopez, der jeg var på helgetur. Koselig liten by med en herlig strand, rolig atmosfære og frisk sjøluft.
16. Din favorittmat i Ecuador:
Avokadoene her er kjempegode og den grillede fisken ved kysten er fantastisk.
17. Vestlig musikk eller latino musikk?
Vestlig! Men må nok kjøpe meg en CD med latino musikk som jeg kan høre på mens jeg ser på bilder for å få den rette stemningen. Her hører en ALLTID latino musikk.
18. Mitt forbilde er:
En positiv person som fokuserer på det som er viktig her i livet, og som lever et godt, enkelt, umateralistisk, avslappende liv sammen med de han/hun er glad i.
19. Hva skal du gjøre når du kommer hjem?
Det er det jeg tenker på for tiden; hva skal og vil jeg gjøre til våren? Men til høsten blir det mastergrad i Nederland.
20. Hva vil du ta med deg hjem til Norge?
Hengekøyer!

Se linken for den orginale!:)
Solveig:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar