29.04.2010

Kolesterol dannes av sukker

Kolesterol blir sett på som en type fett, en sterol for å være nøyaktig. 

 Produksjonen starter faktisk med sukker(!!), glukose-molekyler. Les den setningen om igjen. Ja, kolesterol produksjonen begynner når cellene i kroppen ser og merker sukkermolekyler. Disse sukkermolekylene kan være enten glukose (finnes i stivelse, (brød, ris, pasta), behandlet og ubehandlet mat og alle frukt og grønnsaker), fruktose (finnes i frukt og bær) og galaktose (finnes i laktose som består av glukose og galaktose). Disse sukkermolekyler vil bli endret av cellene i kroppen slik at sluttresultatet blir produksjonen av kolesterol.
"Hvorfor skulle kroppen vår gjør en slik dødelig stoff?", kan mange spørre om.
Kroppene våre danner kolesterol fordi alle cellene våre, hver og en av dem, må ha kolesterol for å overleve. Kolesterol finnes i cellenes membran, det er utgangspunktet for produksjon av hormoner som testosteron, østradiol, progesteron, kortisol og gallesyre salter og listen fortsetter. Uten kolesterol i cellenes membraner, og uten den andre tingene vi bruker kolesterol til, vi vil dø. Cellemembranen er det som gjør en celle en celle. Uten en cellemembran har vi ingen celler. Uten de andre tingene vi bruker kolesterol til kunne vi ikke overleve heller.

For å komme tilbake til hvordan kolesterol blir laget; jeg vet nok hva du tenker, "Hvorfor ble jeg aldri fortalt at kolesterol er laget av sukker?" Hvordan har det seg at de matvarer som ikke inneholder kolesterol eller fett svært ofte er de matvarene som kroppen bruker til å lage kolesterol og fett?
Glykolysen omdanner glukose til endeproduktet
pyruvat. Acetyl coA kommer fra endring av pyruvate under den aerobe metabolismen av glukose. Når to molekyler acetyl Co A kommer sammen danner de acetoacetyl CoA. Alle tjuesyv karbonatomer som finnes i kolesterol kommer fra acetyl CoA.  Mevalonate. Squalene. For noen med biokjemisk bakgrunn har disse ordene mening. Men mange glemmer dette enkle, grunnleggende biokjemiske faktum. Kolesterol dannes i kroppen av sukker.
Det er gjennom ombygging av ett sukkermolekyl som vi danner mesteparten av kolesterol i kroppen vår. Og det er dette kolesterolet som dukker opp i våre arterier, inkludert koronar arteriene, som fører til påfølgende hjerteinfarkt.
Så hver gang du spiser noe som inneholder sukker du setter i gang de prosessene som kroppen trenger for å lage kolesterol.
Nå må det nevnes at cellene i kroppen produserer en større mengde kolesterol enn det som brukes av oss daglig. Dette betyr at vi produserer mer kolesterol enn vi spiser. Så la meg stille deg et spørsmål, hvis vi ønsker å effektivt redusere kolesterolnivået, og jeg mener effektivt, burde jeg endre inntaket mitt av kolesterol eller forsøke å endre kroppens produksjon av kolesterol?

Vel, la oss tenke gjennom dette. Kroppen danner mer kolesterol enn jeg forbruker. Så hvis jeg kan endre hvor mye kolesterol kroppen min danner vil effekten gi en større forandring på kolesteroltallet. Hvis jeg endrer hvor mye kolesterol jeg spiser, vil jeg endre antall mindre. Men dette er ikke akkurat det vi gjør når vi endrer kostholdet forbruk av kolesterol ved å følge lite fett, lite kolesterol dietter? Ved å følge såkalt hjertevennlig, lavfett "tillatt" kosthold for å redusere kolesterolet påvirker du egentlig nummeret minimalt.

Alle karbohydrater brytes ned til sukker, så når man spiser karbohydrater vil den cellen se sukker.
Nå har jeg nevnt ovenfor, og den setningen ble tatt direkte fra en av de mest brukte medisinsk fysiologi lærebøker i høgskoler over hele USA, at det er kroppens egen produksjon av kolesterol som bidrar mest til det kolesterolet som er tilstede i kroppen vår. Kroppen klarer vanligvis å regulere nivået den trenger perfekt, men når sukker kommer forstyrres signalet cellene får, og en høyere produksjon av kolesterol finner sted.
Mindre sukker betyr mindre kolesterol produksjonen av våre celler, og nå kan du bare forandret de viktigste bidragsyter til kolesterol produksjonen i kroppen. Ja, igjen er det så enkelt.

Ok, så noen folk lurer på hva som skjer når vi spiser kolesterol. Tross alt, leger sier at det er det kolesterolet vi spiser noe som får oss i trøbbel. (Spis mindre mettet fett, mindre eggeplomme osv).Men,  når vi spiser kolesterol avtar faktisk kroppen sin egen produksjon av kolesterol. Genialt, ikke sant?" Mener du å fortelle meg at når jeg spiser kolesterol kroppen min faktisk bremser ned sin produksjon av kolesterol? "
Ja, det er korrekt.
Den "lave Kolesterol dietten" betyr mer hele korn (karbohydrater), frukt (karbohydrater) og grønnsaker (karbohydrater), og selvsagt mindre kolesterol. Gjett hva du nettopp gjorde. Du har nettopp satt i gang hele kroppen trenger å gjøre mer kolesterol! 

Løsning: Ved å senke karbohydrat inntaket reduserer du mengden av sukker molekylene en celle ser, og hvis cellen får mindre sukker danner cellen mindre kolesterol. Det er så enkelt. Virkelig, det er det. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar