29.05.2010

Epigenetikk

Et av mine favoritt-temaer er hvordan genene påvirkes av kosthold, trening, livsstil, søvn og stress. Altså gen-uttrykk, epigenetikk. Hva er det?

Dette er det voksende området av vitenskap som jeg skal studere i Nederland på masteren i "molecular nutrition". Epigenetikk fyller stadig opp hullene for å kunne forstå og overvåke sykdom risiko, forebygging og behandling.
Jeg er veldig fasinert av at alle signalene jeg sender kroppen min gjennom kosthold,trening og andre miljøforhold kan, faktisk omprogrammere genene mine. Jeg er alltid på utkikk etter forskning som viser hvordan livsstilsfaktorer er relatert til genuttrykk, gene expression.
Genuttrykk knyttet til lang levetid og kreft ble negativt påvirket av alkohol, og typisk vestlig kosthold konsum med mye sukker og salt. Forskere har også identifisert ulike matforbindelser som kan hemme epigenetisk dysfunksjon. Sulforafane (i brokkoli), indol-3-carbinol (grønnsaker) og organosulfur (hvitløk og løk) forbindelser er blant de mest beskyttende matrelaterte forbindelser oppdaget så langt.
Beskjeden her er at du kan faktisk omprogrammere genene dine for å leve et langt, sunt, produktivt og energisk liv. Du kan enten være uviten og ende opp som et offer for dårlig genuttrykk, eller du kan ta kontroll over signalene du sender kroppen din (gjennom kosten, bevegelse, stressmestring og mange andre livsstilfaktorer). Bli den beste versjonen av deg selv som er overhode mulig .

Jeg skal sørge for å holde dere oppdatert med de siste nyhetene innen epigenetikk, genutrykk og forskning på kosthold og helse! Stay tuned! :)

2 kommentarer:

  1. Hei, Solveig!
    Studiet ditt i Nederland hørres utroligt kjekt ud. :) :) :)
    Masse lykke te!!!

    Klem fra Mette

    SvarSlett
  2. Takk takk!
    Ja enig!:)
    gleder meg veldig til å komme igang og lære mer!

    SvarSlett