13.12.2010

Nutrigenomics

Et av mine favoritt-temaer er hvordan genene og kroppen vår påvirkes av kosthold, trening, livsstil, søvn og stress. 
Dette er hvordan vi selv kan påvirke utrykket av genene vår, epigenetikk. 
Dette er det voksende området av vitenskap som jeg blant annet skal studere her i Nederland på masteren i Health and Nutrition- specialization molecular nutrition. 
Epigenetikk fyller stadig opp hullene for å kunne forstå og overvåke sykdomrisiko, forebygging og behandling. Jeg kommer spesielt til å studere feltet nutrigenomics og nutrigenetics.
Jeg er veldig fasinert av at alle signalene jeg sender kroppen min gjennom kosthold,trening og andre miljøforhold, faktisk kan omprogrammere genene mine. Derfor er jeg er alltid på utkikk etter forskning som viser hvordan livsstilsfaktorer er relatert til genuttrykk, gene expression.
Gener knyttet til lang levetid og kreft blir for eksempel negativt påvirket av alkohol, og typisk dagens kosthold med mye sukker og karbohydrater. Forskere har også identifisert ulike matforbindelser som kan hemme epigenetisk dysfunksjon. Sulforafane (i brokkoli), indol-3-carbinol (grønnsaker) og organosulfur (hvitløk og løk) forbindelser er blant de mest beskyttende matrelaterte forbindelser oppdaget så langt. Katekiner i te, omega 3-fettsyrer, lykopene i tomater, koffein i kaffe, alle disse substansene kan påvirke cellene og kroppen på gennivå. 

Beskjeden her er at du kan faktisk omprogrammere genene dine for å leve et langt, sunt, produktivt og energisk liv. Du kan enten være uviten og ende opp som et offer for dårlig genuttrykk, eller du kan ta kontroll over signalene du sender kroppen din (gjennom kosten, bevegelse, stressmestring og mange andre livsstilfaktorer). Bli den beste versjonen av deg selv som er overhode mulig .

Jeg skal sørge for å holde dere oppdatert med de siste nyhetene innen epigenetikk, genutrykk og forskning på kosthold og helse! Stay tuned! :)

4 kommentarer:

  1. Spennende! Gleder meg til å lese mer om dette..

    SvarSlett
  2. Kjempe interessant! Ser også frem til å lese mer om dette temaet på bloggen :)

    SvarSlett
  3. Bare kjekt å få andre interessert i temaet også;)
    Skal sørge for oppdatering! S:)

    SvarSlett