26.01.2011

10 grunner til å ikke trene langvarig kronisk "cardio",

Trening er viktig og bra, men mer er ikke alltid bedre. Noen gang lurt på hvorfor år etter år med aerobic og spinning, endeløse tredemølle økter og timevis på "ellipsemaskinen" ikke har gitt deg drømmekroppen? Virker det som det heller har lagt et par ekstra kilo på baken? Det er en grunn til at dagens metoder mislykkes, og når du forstår hvorfor, vil du se at det er en enklere, mer effektive , og morsomme  måter å brenne fett, bygge eller opprettholde muskelmasse og opprettholde optimal helse.

Kronisk cardio er langvarig utholdenhetstrening, det betyr lange strekninger på en varig puls på 80 +% rekkevidde. Hater å si det, men vi er ikke ment å holde kronisk og vedvarende høy intensitet så lenge som så mange velger å gjøre disse dager. Resultatene kan bli motsatt av de du ønsker deg. Som folk flest, pleide jeg å tenke at mye aerobic aktivitet var en av de viktigste nøklene til å være sunn- og at jo lengre du klarte å løpe (på høyeste intensitet), jo bedre. Men nå vet jeg bedre. Jeg trener mer likt livsstilen som vi er ment til, som våre forfedre hadde, og kan nå bygge opp den aerobiske kapasiteten min sakte og jevnt uten å overkjøre binyrene eller immunforsvaret mitt.  Jeg trener for det meste styrketrening med tunge vekter, høyintensiv intervall sprinting og yoga. Slik oppnår jeg en sterk kropp med beskyttende muskelmasse, og gir skjellettet mitt stimuli for en sterk beinbygging. Det er flere grunner til at jeg holder meg unna langvarig lavintensitets utholdenhetstrening, her er 10 av dem:

Langvarig kronisk lavintensitets utholdenhetstrening kan gi negative effekter som:

1. Økt oksidativt stress.
Langvarig kronisk kardio skaper oksidativt stress i kroppen som danner frie radikaler og forårsaker nedbrytning av vev. Det predisponerer en også til kreft og hjerteinfarkt.

2. Økt produksjon av kortisol. 
Som er et stresshormon som fører til en nedbryting av muskelvev og øker fettlagringen eller fettlagrene. Folk som trener mye aerobic og spinning for å lindre stress ender faktisk opp med å skape mer stress.

3. Lavere testosteron og vektshormon (hGH) nivåer. 
For menn kan aerobic virke som en form for kjemisk kastrering. Lave testosteron-nivåer er assosiert med redusert libido, depresjon, angst, økt kroppsfett og redusert muskelvev. Mannepupper noen? Dette bidrar til muskel-sløsing og senker basalforbrenningen, den metabolske raten.

4. Gir økt apetitt.
Har du noen gang følt deg veldig sulten etter trening? Og tenkt at du fortjener litt ekstra siden du har trent? Hjernen er redd for å sulte, selv om kroppen har fulle (fett)lagre. Langvarig utholdenhetstrening tømmer glykogenlagrene i musklene, noe som gir økt appetitt og en tendens til å overspise. Det gjør rett og slett folk sultne!

5. Større sug etter karbohydrater. 
Siden du tømmer glykogenlagrene stimuleres sultfølelsen sterkt når blodsukkeret går ned. Du får mer lyst på sukker og andre synder etter kardio enn styrketrening.

6. Overdreven muskeltretthet. 
Stølheten du får etter utholdenhetstrening er annerledes enn den du får etter styrketrening, og den gjør det vanskelig å gjøre andre mer produktive former for aktivitet.

7. Mindre muskler. 
Mye utholdenhetstrening konverterer raske muskelfibre (type 2 a og b) til trege, utholdende(type 1). Dette tapet av raske muskelfibrene bidrar til aldring og tap av eksplosiv kraft og fart. Folk blir tregere og tregere.

8. Forbrenner lite i lengden.
Forbrenner kun en relativt liten mengde kalorier vs tidsbruket. Et stort måltid ”som du jo fortjener etter en lang treningsøkt” oppveier fullstendig den heller ynkelige mengden kalorier du får brent i en time aerobisk økt.

9. Flere skader.
Belastningsskader i føtter, ankler og knær fra overdreven, kontinuerlige kraft som overføres i hele kroppen. Dette skaper manglende fleksibilitet, immobilitet, og muskel ubalanser. Smerter i kne, achilles eller hoften noen?

10. Adrenal utbrenthet.
I tillegg til endorfinene og lykke- signalstoffene som du får av trening blir hjernen også stimulert til å frigjøre adrenalin. Adrenalin er et fight og flight-hormon, og overdrevent nivå av adrenalin skaper en vanedannende respons, og folk som rutinemessig går for den såkalte runners"high" ender opp med å gjøre binyrene utbrenthete, som fører til f.eks, kronisk tretthet og depresjon.

Husk at dette er alle negative effekter...
Følg med for grunner til å drive med styrketrening istedet!

Se også disse:

6 kommentarer:

  1. Interessant innlegg :-D Jeg blir veldig glad for å høre dette for liker best styrketrening :-D

    SvarSlett
  2. Det er mye interesant stoff i bloggen din, men jeg savner kildehenvisninger.

    SvarSlett
  3. Jeg er ikke veldig glad i styrketrening, synes det er kjedelig og får ofte vondt i ryggen.. Da liker jeg heller å ta meg en joggetur ute i frisk luft eller en times dansetrening med høy intensitet. Jeg føler at det er litt "befriende" og at jeg får et avbrekk fra hverdagen. Er ikke dette allikevel sunt for meg?
    Er veldig glad i bloggen din btw, veldig inspirerende og trygg, i og med at du har den kompetansen du har. Har hatt et lavkarbo-kosthold i 4 uker nå, sånn jeg fant bloggen din, og jeg er og forblir fast leser! :D

    SvarSlett
  4. Selfølgelig!:)Det er deilig med en løpetur i ny og ne- og det er herlig å trene ute i frisk luft. Jeg snakker mer om når det er veldig ofte, med moderat intensitet som sliter mer enn det bygger opp, langvarig.Kjekt at du følger bloggen!S:)

    SvarSlett
  5. Hei! :)
    Jeg har spørsmål ang LCHF og kondisjonstrening:
    Er det slik at om man trener intenstiv kardio (sprinting) så bruker kroppen kun energi fra glykogenlagerne? I så fall burde man vel spise mer karbs enn det LCHF anbefaler? Hvis glykogenlagerne er tomme, vil det da være mulig å trene høy intensiv kardio? Lurer veldig på dette!
    Takk for fin blogg! :D

    SvarSlett