03.04.2011

Slik trener kjendismenn før sommeren

Strandsesongen nærmer seg med stormskritt, og det er ikke bare kvinner som kan trenge innspill til hvordan de best kan komme i form. VG Nett spurte en rekke kjendismenn om å dele sine triks med andre menn som føler at det nå begynner å haste. Les utdragene her:

Treningseksperten Yngvar Andersen (36)
innrømmer at han anstrenger seg en smule ekstra før han er klar for badebuksesesongen. Treningsguruen forsikrer at det absolutt er mulig å skjerpe sommerformen selv om det kun gjenstår to-tre måneder før badesesongen.- Jeg gjør vel kun én liten endring, og det går ut på at jeg elsker å ta en joggetur før frokost når det er lyst. Da løper jeg fra Grünerløkka til Sagene. Det er 20 minutter fram og tilbake. Hovedgrunnen til at jeg gjør det, er for å få superstarten på dagen, men det påvirker også sommerformen, sier Yngvar Andersen og presiserer at for ham er det første det viktigste.
 Finanskjendis Petter Stordalen (48):
- Sannheten er veldig enkel. Sommer eller vinter, regn eller sol - jeg tror det er viktig å drive med fysisk aktivitet ikke bare for kroppen, men også for hodet. Stordalen har i en rekke intervjuer uttalt hvor viktig treningen har vært for ham de siste par tiårene. Blant annet er han er ivrig jogger. 48-åringen har også engasjert seg i trimkampanjer opp gjennom årene.

«Paradise Hotel»-deltager Niklas Vindel (25):
Han er opptatt av å se bra ut året gjennom, men han tar i tillegg et skippertak før sommeren.
- Ja, det skal jeg love deg! Jeg trener på helsestudio flere ganger i uken hele året, men jeg øker innsatsen når vi kommer til vårmånedene. Da trener jeg enda hardere og øker vektene for på den måten å utfordre meg selv, forklarer TV3-kjendisen, som også trener ekstra mye fotball før badesesongen. I mars-april starter Vindel i tillegg med yoga. - Det er bra for magen, og magen har mye med utseendet på kroppen til gutta å gjøre. Jeg vil også råde folk til å jogge. Da forbrenner man mye. Og det kan være lurt å ta litt sol hvis man er blek. Brunfargen får alltid kroppen til å se bedre ut, smiler 25-åringen. Vindel innrømmer at han legger om kostholdet på våren. - På vinteren er jeg ikke verdens sunneste. Da kan jeg skjule kroppen med boblejakke. Men nå mot sommeren kutter jeg ut alt godteri - absolutt alt. Jeg drikker kun brus i helgene, og på ukedagene kun vann.

Venstre-politiker, forfatter og tidligere advokat, Abid Raja (34):
-Mine tips til andre som ønsker å komme i form, er å innføre lørdagskos, kutte karbohydrater så mye som mulig og bevege seg minst 30 minutter hver dag. Noen vil bare orke en rolig gåtur, mens andre vil kunne drive intensiv intervalltrening. Så gjelder det å øke intensitet etter hvert som man kommer i bedre form, lyder rådet fra Raja - som selv er en ivrig squash-spiller året rundt.

personlig trener Tore Vik (39):
Til og med han velger å yte litt ekstra. - Men ikke så veldig mye. Jeg prøver å holde meg jevnt bra trent hele året. Dessuten blir jeg ofte litt deppa hvis jeg skal på en veldig streng diett. Derfor legger jeg inn litt mer kondisjon eller går en ekstra tur, forklarer Vik. - Jeg spiser sunt hele året gjennom. Å gi seg selv totalforbud mot godteri og alkohol i perioder, som mange gjør, er ikke min greie. Til og med jeg har noen kaloribomber. Men jeg prøver å bygge litt mer muskulatur og redusere litt fett, sier 36-åringen, som trener fem-seks ganger i uka hele året gjennom.Han mener andre som ønsker å se resultater før sommeren, bør sette av litt tid til trening tre-fire ganger i uken. - Om man vil løpe eller gå spinning, eller gjøre powerwalk eller svømme, spiller ingen rolle. Utendørs eller innendørs - det er et fett. Det er ikke for sent å starte nå. Men man må se hva som passer hver enkelt. Løping er ikke tingen for dem som har skade i ryggen. Man må også være forsiktig med belastningsskader. 75 minutter til 2 timer er en passende kondisjonsøkt med tanke på fettforbrenning, sier Vik. Selv om han selv unner seg litt alkohol og godteri også før sommeren, råder han andre som trenger større endringer for å skjerpe formen, til å spise renere. - Kutt kraftig ned på alkohol og sukker og fett i en måned eller to før sommeren. Det er helt overkommelig. Men det er viktig å ha energi. Man skal ikke bli slapp underveis. Starter man nå - i mars - så kan man kose seg litt, men med måtehold, mener Vik.

Jan Thomas: - Topptrent året rundt
Stylist Jan Thomas Mørch Husby (44) føler selv ikke at han har noen grunn til å anstrenge seg ekstra før sommeren. - Jeg må si det som det er - kroppen min er topptrent året rundt, smiler han. - Jeg elsker å trene, så jeg er på gymmen syv dager i uken med min personlige trener.- Man har ikke tid til ikke å ta seg tid. Men man må ville selv! Det er vanskelig å gi et konkret tips siden alle er forskjellige. Min oppfordring er å leve etter følgende mattestykke: 30 + 30 + 30. Det betyr 30 prosent for kosthold, 30 for søvn og 30 for det man gjør på treningen. De resterende 10 prosentene er den mentale tilstanden, mener Jan Thomas. Han presiserer at målet ikke er å se ut som en modell: - Hvis man en dag ikke har nok energi på treningen, så bør man sjekke mattestykket. Kanskje kostholdet ikke var på topp. Da har man svaret, og unngår å bli deppa. Alle kan ikke se ut som en fitness-modell. Det er heller ikke viktig, sier Jan Thomas. Han mener derfor at alle bør ha et avslappet forhold til kroppen sin. - Men er man ikke fornøyd, da er det følgende som gjelder: Less talk, more action.

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10083042

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar