11.09.2013

Min første stek og litt om fett



Jeg elsker å lage mat, og det er som oftest jeg som kokkelerer mat til meg og kjæresten (selv om italieneren min er kjempeflink altså) og jeg vil ikke at han skal 'lide' på grunn av denne utfordringen, men at vi kan ha matglede selv uten de vanlige ingrediensene vi bruker. Han føler seg også best på et kosthold med kjøtt, fisk, egg og grønnsaker, så det blir ikke et problem, men han er ikke med 100 %. 
Han er flink til å motivere meg da, håper det holder gjennom hele måneden ;-)

Så på dag 1 av #paleoutfordringen hadde jeg planlagt å lage noe nytt, noe jeg aldri selv hadde laget før, men som jeg visste var godt. Jeg fant en Idsøe svinestek i fryseren (takk mamma) og ble inspirert til å lage en tradisjonell sunday pork roast (typisk familie-besøk-rett eller hva?). Kjæresten min er halvt britisk halvt italiensk og vi fikk besøk av en engelsk kompiss den dagen, så det var en rett som passet perfekt. 

Here is how I did it:



Ta en svinestek, surr den opp med hyssing.

Gni den inn med salt og pepper. 

Putt den i en halv-dyp form. Hell i 5 dl vann.

Forvarm ovnen til 240 grader. Putt steken inn i ovnen.
Ifølge oppskriften fører dette til at steken forsegles slik at den holder på væske og ikke blir så tørr.







Etter 20 minutter tar du steken ut av ovnen og putter løk og gulerøtter i biter i formen, eventuelt andre grønnsaker. Nå har fett smeltet av steken og blandet seg med vannet og blitt en herlig kraft sky.

Reduser temperaturen til 180 grader. Putt deretter steken tilbake i ovnen ca 1 time. (Her kan du bruke steketermometer for å sjekke at den er stekt nok inni meeen det glemte jeg). De siste 5 minuttene putter du ovnen på grill eller varmluft, da får du en herlig crispy svor. 













La den hvile i min. 5 minutter før du serverer med gulerøtter og løk svøpt i kraft, ovnsbakte poteter, og andre grønnsaker.
Voila! Så lett, så godt, og så mettende!














Grunnen til at denne retten metter lenge er fordi den inneholder mye protein og fett.
Grise/svinefett er faktisk 'bedre' enn mange tror, og fettfordelingen er nesten 50/50 mettet/enumettet fett.

Svinefett, såkalt lard, består av hovedsakelig fettsyrer med lengde 16-18 karbonatomer, og den det finnes mest av er den enumettede fettsyren oleic acid (18:1), den samme som finnes i olivenolje. Som nummer to kommer den mettede fettsyren palmitic acid (16:0) og på tredjeplass stearic acid (18:0). Palmitoleic acid (16:1) og omega6 fettsyren linoleic acid (18:2) finnes også i svinefettet. Avhengig av foret til grisen har den også en liten mengde omega3-fettsyren alpha-linonleic acid (18:3) i seg.

Overrasket? Jeg er positivt overrasket!
Å steke-koke gulerøtter i det fettet som renner av i kraften gjør at de blir saftige og gode, men også at de fettløselige vitaminene (karoten, A-vitamin) blir tatt godt opp i kroppen. Smart!

Dette skal jeg gjøre igjen! NAM!!

Har du en god oppskrift på lur? :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar