08.03.2013

Slik regner du ut energiprosent i mat

Hvordan regner man ut energiprosent i en matvare?
Jo det skal jeg fortelle deg i dette innlegget. :-)

Jeg skal bruke yoghurt fra TINE som eksempel,
og håper å vise deg hvorfor dette ikke er det beste valget for enten mellommåltid, frokost eller kvelds.
Fra tine.no: TINE Yoghurt Vårfrisk

TINE Yoghurt Vårfrisk er et av sesongproduktene i TINE Yoghurt-serien. 
TINE Yoghurt Vårfrisk finnes i butikkene fra midten av mars til slutten av mai. 
Den består av fire vårsmaker; Granateple/Bringebær, Lime, Rosa Grapefrukt og Eple.

Næringsinnhold per 100g

energi 406 kJ (97 kcal)

protein 3,6 g
karbohydrat 13 g
 -hvorav: sukkerarter 13 g
fett 3,4 g
 -hvorav: mettede fettsyrer 2,1 g
kostfiber 0,12 g
natrium 0,04 g
kalsium 120 mg (15 %')
' av referanseverdien

Ett beger innehold 150 gram yoghurt, så da må en først regne om fra 100 til 150 gram.
97 x 1.5  = 145.5 kcal / beger
3.6 x 1.5 = 5.4 gram protein/ beger
13 x 1.5  = 19.5 gram karbohydrater/beger
               = 19.5 gram sukker / beger
3.4 x 1.5 = 5.1 gram fett / beger
2.1 x 1.5 = 3.15 gram mettet fett/ beger

Siden fett har 9 kalorier (kcal) per gram, og protein og karbohydrater har 4 kcal per gram må en derfor omregne gram til kalorier for hver av makronutrientene.

5.4 gram x 4 kcal = 21.6 kcal fra protein
19.5 gram  x 4 kcal = 78 kcal fra karbohydrater
5.1 gram x 9 kcal = 45.9 kcal fra fett

For å finne energiprosenten fra protein, karbohydrater og fett i yoghurten må man dele på totalkaloriene og gange med 100%. Slik:

21.6 / 145.5 = 0.14845 x 100 % = 14.845 %  protein = 15 %
78 / 145.5 = 0.53608 x 100 %  = 53.61 % karbohydrater = 54 %
45.9 / 145.5 = 0.31546 x 100 % = 31.546 % fett = 31 %

Der har du det!
Men dette viser jo at over halvparten av kaloriene i yoghurten kommer fra sukker?!!
I innholdslisten til yoghurten på tine's nettsider står det:

Helmelk, 7% sukker, 3 % granateple fra juice, 2 % bringebær, skummetmelkpulver, modifisert maisstivelse, sitronjuice, aroma, farge (gulrotkonsentrat), yoghurtkultur og konserveringsmiddel (kaliumsorbat).

Det er nok mange som blir lurt av 7% tilsatt sukker, høres jo ikke så mye ut? Men når en regner på det kan du se hvor mye det faktisk er i. Ikke en særlig sunn matvare spør du meg, og ikke særlig mettende heller. 13 gram sukker tilsvarer 3 sukkerbiter! Ville du puttet 3 sukkerbiter i kaffe'n og følt deg sunn etterpå? 



Jeg er ikke anti-TINE altså, men jeg er imot at de skal tilsette så mye sukker i produktene sine. Mange barn liker jo veldig godt yoghurt, og hvis du tenker deg at din voksne kropp kan få problemer med mye sukker i kosten, tenk hvordan effektene av den samme mengden har på barnet! Huff..

5 kommentarer:

  1. Du er rå altså, så flink du er.
    Dette er litt vanskelig å forklare. For meg er sukker og karbo det jeg ser på først. Det har så mye å si for hva som skjer med blodsukkeret! Spesielt hos mine små. Orker ikke hypre trollunger altså..

    Takk for at du tar opp dette :)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe takk Melissa:-)!! Rå, det liker jeg ;-)
      Har ikke erfaring men kan tenke meg hvor gira de kan bli på sukker ja og hvor raskt de krasjer etterpå...
      God helg til deg også. Noen fine planer?:-)

      Slett
  2. Du fikk poenget godt fram der. Må innrømme at jeg har sluttet å regne om så ofte. Det er tilsatt sukker og da må jeg bestemme meg for om jeg vil ha produktet uansett.

    Når det gjelder blodsukker spikes er jeg fan av å se på hva slags verdi en matvare har i GI (glykemisk index). Da jeg bodde i Australia en stund ble jeg inspirert av familiens spisevaner og de var opptatt av å holde bla blodsukkeret jevnt ved siden av å bare spise bio organisk dyrket mat. De aller fleste matvarer der nede er merket med GI-faktor. Skulle ønske vi kunne få det her som en obligatorisk merking. Da kan vi lettere styre blodsukkeret vårt. Ikke sikkert legestanden er enig i at det er viktig nok,men likevel.

    Takk for interessant blogg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig:-) takk Elisabeth!
      GI faktor på matvarer har jeg aldri sett, men det er jo en smart ting å ha på!
      Håper det kommer til Norge også ja.

      Versegod!;-) kom gjerne med innslag til ting du vil lese mer om!

      Slett
  3. Jeg er 29 år gammel og har fått diagnosen brystkreft, enkel behandling og en lignende historie, bortsett fra min første aksept som avvisning av urtemedisin. Jeg var ikke en del av Perseid-bevegelsen og bygde egentlig ikke forhold til noen av dem, jeg trodde bare på deres drift. Jeg sier dette fordi det var under bruken av Dr. Itua urtemedisin at jeg nå attesterer at urtemedisin er ekte, fytoterapi Dr. Itua helbredet brystkreft min som jeg led i 2 år. Dr. Itua urtemedisin er laget av naturlige urter, uten bivirkninger, og lett å drikke. Hvis du har samme brystkreft eller en hvilken som helst type menneskelig sykdom, inkludert hiv / aids, herpes, kreft i eggstokkene, kreft i bukspyttkjertelen, blærekreft, prostatakreft, glaukom., Grå stær, makular degenerasjon, hjerte- og karsykdommer, autisme, lungesykdom. Forstørret prostata, osteoporose. Alzheimers sykdom, hjernekreft, spiserørskreft, galleblæren kreft, svangerskaps trofoblastisk sykdom, kreft i hode og nakke, tarmkreft, nyrekreft, melanom, mesothelioma, multippel myelom, nevroendokrine svulster, Hodgkin lymfom, kreft i munnen, eggstokkreft, Sinuskreft ,, Bløtvevssarkom, ryggmargskreft, magekreft, testikkelkreft, kreft i halsen, kreft i skjoldbruskkjertelen, livmorkreft, vaginal kreft, kreft i lungene, psoriasis, tachsykdommer, lupus, enddomertil kreft, cerebrovaskulære sykdommer,
    Demens.lungskreft, hudkreft, testikkelkreft, Lupus,, LEUKEMIA, VIRUSER, HEPATITIS, INFERTILITET KVINNER / MAN, KONTAKT E-post / WHATSAPP: Eller drituaherbalcenter@gmail.com/ +2348149277967

    SvarSlett