03.10.2013

Been there done that, paleo, melk & Jåbekk

I jobben som ernæringsfysiolog og personlig trener møter jeg på utrolig mange forskjellige folk, og disse har ulike målsetninger og ulike behov. Kostholdsplan og ernæringsvurdering dannes på grunnlag av dette, og rådene jeg gir skilles mellom generelle og spesifikke. Generelle råd er råd som er gode for alle, som for eksempel: "Spis mer grønnsaker og fisk, mindre sukker, og beveg deg mer i hverdagen", mens spesifikke råd er detaljerte i forhold til om personen har matallergier, fysiske/psykiske plager, ønsker reduksjon i fettprosent eller muskelvekst, fysisk aktivitet, prestasjon i forhold til idrett, kosthold under graviditet/amming, diabetes og så videre. Under spesifikke råd faller for eksempel mengde proteiner og karbohydrater i kosten og inntak av melkeprodukter. For det er ikke alle som trenger å kutte melk fra kostholdet sitt. Mange reagerer ikke negativt på melk i det hele tatt, og det kan derimot være en god kilde til både kalorier, fett, protein, og kalsium. Jeg ønsker å fokusere på individualiserte/personlige kostholdsplaner, og de må lages etter hvem kunden er og hvilke mål han/hun har. Å følge et ... kosthold ukritisk er som å følge et generelt råd, og det fungerer til en viss grad ja, men det må tilrettelegges spesifikt for at du skal nå dine mål. 

Denne gir en grei oversikt over hva som er paleo mat, men i hvilke mengder? Prøve seg fram?

For god helse bør en spise mat som gir kroppen energi og næringsstoffer, et stabilt blodsukker, god fettforbrenning, ikke fører til unødvendig høy insulinutskillelse, ikke gir overvekt eller høyt blodtrykk eller øker risikoen for livsstilssykdommer. For å nå dette er det derimot ikke nødvendigvis en one-fits-all matplan eller et perfekt kosthold. Det kommer også hele tiden ny forskning som gjør at vi må tilpasse oss og være ydmyke i forhold til vår egen kunnskap. Vi kan alltid lære mer om et optimalt kosthold, og vi vet faktisk ikke alt enda. Men dette er jo grunnen til at forskning og ernæring er så spennende da! :)

Hvorfor alt dette snakket om melk og kostholdstilpasning? Jo dere skjønner nå er de 30 dagene på strigt paleo kosthold ferdige og jeg har gjort meg et par tanker, både positive og negative. Konseptet bak en whole30/paleochallenge, at en skal resette kroppen og kvitte seg med uvaner som en har tillagt seg rundt mat, det forstår jeg og synes også det er en god ide, men oh lord 30 dager på superstrigt paleo var le-e-e-nge for min del! Mer om det nedenfor for jeg vil heller starte med de positive aspektene paleoutfordringen har gitt meg:

Jeg har spist flere typer grønnsaker
For å få mer variasjon i middagsrettene og lunchrettene har jeg brukt grønnsaker jeg vanligvis ikke spiser så mye av, og hatt mer grønnsaker til lunch. Dette er jo positivt. 

Jeg har funnet tilbake til min favoritt frokost
Egg & avokado. Å som jeg elsker avokado. Jeg har gått å klemt på matbutikken for å finne perfekt modnede avokadoer og virkelig kost meg med å spise dem. Fettet i eggeplommene og avokadoen har også holdt meg god å mett fra frokost til lunsj. I tillegg har vi hatt avokado i brokkolimosen, så det har blitt mange avokadoer denne måneden når jeg tenker meg om..

Litt her og litt der
Jeg har ikke hatt muligheten til å tenke "bare en liten, bare en, det er jo ...(put in occation)" tanker angående sjokolade eller liknende. Tidligere var det lett å finne en grunn til å kose seg med en bit mørk sjokolade men dette var jo ikke lov i disse 30 dagene og det hjalp på at det fantes ingen gyldige unnskyldninger. 

Jeg har spist færre måltider
Tidligere hadde jeg kanskje et par mellommåltider her og der, men med mer fett i kosten, og det at jeg var bevisst på mer fett i kosten, gjorde at jeg var mettere og klarte meg på rundt tre måltider. Det var avslappende på jobb fordi jeg slapp å føle meg holsulten, og siden jeg hadde med middagsrester med kjøtt, fisk, grønnsaker og nøtter til lunsj holdt dette helt til middag på kvelden. 

Jeg har drukket mindre kaffe
Positivt eller negativt? Espresso uten en dråpe stevia er litt for bittert til å skulle ha flere enn en, så det har nok blitt mindre koffein denne måneden, som også kan forklare hvorfor jeg har følt meg trøttere. Eventuelt skyldes det mindre sukker-energi..;-)

Veien videre
Å skulle leve så strigt videre ser jeg ikke for meg. Fra nå av, etter jeg er ferdig ønsker jeg ikke følge så mange regler og heller ikke å utelukke matvarer som kroppen ikke reagerer negativt på bare fordi de ikke er paleo. (Dette er for meg hovedsakelig melkeprodukter, derfor introen om det) Kostholdet mitt vil nok være mer primalt (Marks Daily Apple definisjon) enn paleo fremover. Jeg har laktoseintoleranse og blir derfor veldig oppblåst av melk, yoghurt og fløteis, men tåler melkeproteinet kasein, så melkeprodukter som oster og meierismør går helt fint. (Åh det skal bli deilig å kunne spise brie når jeg er på venninne besøk!) Sukker er en ingrediens jeg enda prøver å minimere, men det betyr ikke at jeg ønsker å ha det så strigt at jeg ikke kan ta den biten med mørk sjokolade eller spise makrell i tomat. Dette er jo slik mange lever med paleo, les for eksempel bloggen paleoliv (www.paleoliv.wordpress.no) så jeg vet at hverdagen - selve livet - er litt slækkere enn en whole30/paleoutfordring, og det er jeg enig i. 

Vi må også huske at selv om den moderne matvareindustrien og menneskeheten har skapt produkter som ikke tilfører kroppen god ernæring, (les: med grusomt mye sukker, transfett, tilsetningsstoffer og stivelse) har vi også kommet mye lengre enn standarden i steinalderen, og enkelte moderne matvarer er veldig næringsrike. Skulle vi fulgt paleo malen her i nord var steinalderkostholdet basert på et begrenset utvalg kjøtt, fisk og et knippe grønnsaker. Variasjon var faktisk ikke så vanlig. De spiste derimot mer innmat enn de fleste gjør idag; beinmarg og lungemos anyone? Innmat er sunnere og er mer supermat enn det grønne algemelet du får kjøpt på helsekosten by the way.  Mye billigere også. Kokosolje, kokos, kokosmel, mandelmel, eksotiske frukter, de fleste nøtter og for eksempel avokado var ikke del av det skandinaviske kostholdet. Alikevel kan disse matvarene bidra med god ernæring for oss. 

Pål Jåbekk hadde et glimrende innlegg her om dagen som jeg bare må sitere:
I paleosfæren oppstår det diskusjoner om hva som er paleo og hva ikke er det. For å gjenta meg selv er paleo best brukt som en rettesnor og ikke som et strengt begrenset og absolutt levemønster. Det finnes tross alt ikke ett paleokosthold. Mennesker har spist vidt forskjellig mat ettersom hvor i verden de bodde og ikke alle kosthold var like sunne. Spørsmålet i naturen er om kostholdet er godt nok for å overleve og føre genene videre, ikke om det er optimalt. Mitt mål er å lete etter det optimale.

For å skape et optimalt kosthold må man ta det beste av to verdener: evolusjonsbiologien som grunnlag og tilsette moderne kunnskap. Denne posten handler om en gruppe matvarer som på alle måter er neolittiske (nye/moderne/ikke paleolittiske), men som likevel kan, eller kanskje bør, inngå i et sunt kosthold. " 

Det er liknende tanker jeg har gjort meg under paleoutfordringen. Som Jåbekk nevner er også kålvekster en 'ny' matvare, men brokkoli er jo en supersunn grønnsak som tilfører vitaminer, mineraler, fytonæringsstoffer, proteiner, karbohydrater og fiber til oss og er en matvare vi bør ha i vårt daglige kosthold. (Ikke at brokkoli har vært forbudt under paleoutfordringen, men det er logikken jeg tenker på)

Spiser enda supersunt da, slapp av;-)
Jeg spiser jo ca. paleo/Weston A. Price orientert vil jeg si, med innslag av litt melkeprodukter, stevia, mørk sjokolade, kjøpepesto, ketchup, prosecco og parmesan av og til. Slik trives jeg best. Og et lavkarbo-høyfettkosthold LCHF funker best og føles optimalt for meg. Det å ha naturlig mat som et basis kosthold, men alikevel ha rom for innslag av enkelte andre matvarer av og til. Det kan jeg leve med. I balanse.




















"Because Paleolithic man ate a certain way, does that mean we need to eat exactly the same? Of course not. But it gives us the most logical starting point for a nutritional framework, and supplies us with lots of testable hypotheses to make the science better." - Maelán Fontes-Villalba, MS

Har du fullført en paleoutfordring? Hva tenker du fremover?

3 kommentarer:

  1. Jeg er ikke noen fan av strikte dietter, uansett hor sunne de er. Jeg liker å spise litt av hvert XD

    SvarSlett
  2. Det er nok det som fungerer langsiktig ja:) Klikker meg ofte inn på siden din for herlige oppskrifter! Keep it up;)

    SvarSlett
  3. Takk for dette innlegget! Jeg opplever også at flere som har tatt pc i det siste mister en link til fornuft på et eller flere punkter. Dersom man tåler melkeprodukter så hvorfor ikke inkludere noen melkeprodukter i kosten? De fleste nordmenn har jo tross alt ikke mistet evnen til å bryte ned laktose. Dette innlegget må jeg dele til flere :)

    Forresten, hva tenker du om kombucha? Det finnes jo begrenset med forskning på kombucha, og forskningen viser ingen tydelige fordeler ved det. Men det har vært dødsfall knyttet til kombucha på grunn av at det har kommet andre bakterer/sopp oppi. Men de som drikker det er veldig positive til det. Placeboeffekt eller virkelig effekt? Hva mener du?

    SvarSlett