13.02.2013

Mine favoritt fettkilder

Her er mine topp 6 kilder til fett i kosten.

  1. Laks
  2. Avokado
  3. Eggeplomme
  4. Mandler
  5. Kokos
  6. Ost

Disse matvarene inneholder ikke bare fett, men også protein, karbohydrater, og vitaminer, mineraler og andre mikro-nutrienter. Det er naturlige fettkilder som: smaker godt, gjør meg mett, sørger for optimal hormonbalanse, gir meg god energi og næring, og som kan varieres slik at jeg ikke blir lei.
Under har jeg skrevet hvilke fettstoffer hver kilde inneholder: (næringsinnhold.no)

LAKS
Rå som sashimi, stekt, ovnsbakt, røkt, varmrøkt, laks er godt, og sunt!
Her varierer fettinnholdet med årstidene, men sånn ca:
100 gram rå opprett laks: 200 kcal, 20 gram protein, 0 gram karbohydrater, og 13.4 gram fett (2.2 gram mettet, 4.9 gram enumettet, og 2.5 gram flerumettet fett).

AVOKADO
Why I like avocado? Fordi den smaker godt, har fantastisk konsistens, er fullpakket med næring, sunne fettsyrer og masse vitaminer, enkel å spise er den også. Har skrevet om avokado mange ganger tidligere, blant annet her:  Avokado er sunt og godt
1 hel avokado (180 gram uten stein og skall) gir 290 sunne kalorier. 3.4 gram protein, 14.9 gram karbohydrat (der 11 gram er fiber) og 26.7 gram fett (3.7 gram mettet, 17 gram enumettet, og 3.1 flerumettet fett).

EGGEPLOMME
Det finnes maaange gode grunner til å spise egg daglig.
Se for eksempel her: Eggsepsjonelt og her: 10 gode grunner til å spise egg!


En eggeplomme veier ca. 17 gram og gir rundt 54 kalorier. Av det er 2.7 gram protein, 0.6 gram karbohydrater, og 4.5 gram fett (1.6 gram mettet fett, 2 gram enumettet, og 0.6 gram flerumettet).


MANDLER
Perfekt snacks i farta! 25 råe mandler (ca.28 gram) inneholder 163 kalorier. 6 gram protein, 6.1 gram karbohydrater og 14 gram fett (1.1 gram mettet, 8.7 enumettet, 3.4 flerumettet fett).


KOKOS
Denne har jeg blitt hekta på ganske nylig. Se bare her Hekta på kokosnøtt! klin kokos
50 gram rå fersk kokosnøtt gir 177 kalorier, 1.7 gram protein, 7.6 gram karbohydrater, 16,7 gram fett (14.8 gram mettet, 0.7 enumettet, 0.2 flerumettet fett).


OST
Jeg elsker hvitost! Og i nederland har de så gode oster. NAM! Må derfor ha med denne som favoritt selv om jeg ikke spiser ost daglig. Næringsinnholdet i Norvegia hvitost er per 100 gram: 351 kcal, 27 gram protein, 0 gram karbohydrater, 27 gram fett (16.6 gram mettet, 7.3 gram enumettet, og 0.5 gram flerumettet fett).

Hva er dine favoritt fettkilder og hvorfor?

4 kommentarer:

  1. nydelige kilder. tror du har dekkt de fleste favorittene mine,men jeg liker kakaofett (les:sjokolade) ;D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja den hadde nok vært med om jeg hadde laget topp 10 ;-)

      Slett
  2. Så nam nam nam!
    Kan jeg bruke dette innlegget en gang på bloggen min? Har tenkt lenge på å skrive noe om fett og hjernen, og da er det fint å henvise til andre :)

    klem *

    SvarSlett