03.08.2009

Kosthold mot: hypotyroidisme

Går du til legen med et problem er det som regel en resept på en eller annen medisin du kommer ut igjen med. Det er ikke kjekt å måtte gå på medisiner perminent for å kunne fungere i hverdagen, og en vil helst prøve alt annet først, for så å la medisiner bli siste utvei. Jeg er veldig for forebygging ved hjelp av riktig livsstil, og det skal for eksempel mye til før jeg tar en paracet. En fjerner symptomet, men den underliggende årsaken er der enda.
Vi tenker ikke hvor viktig god helse er før vi blir syke, men det er lettere å forebygge enn å behandle. En forandring i kostholdet kan i de aller fleste tilfeller hjelpe mot kroniske sykdommer, siden maten påvirker biokjemien i kroppen, og mange sykdommer skylder mangler på enkelte komponenter.

Som hypotyroidisme.
Hypotyroidisme kan gi symptomer som tretthet, muskelkramper, kuldeintoleranse, depressjon, kløe i huden, vektøkning og vannansamling, lavere basaltemperatur og struma.
En god venninne av meg har struma, og vil gjerne leve et liv uten å måtte gå på medisin.
Hun spurte meg derfor om råd for hva hun kunne gjøre selv for å holde tilstanden i sjakk.
Jeg gjorde litt research på emnet.

Struma er en forstørrelse av tyroidkjertelen på framsiden av nakken. Mange ting kan forårsake struma, men det vanligste er jod-mangel. Jod trengs for produksjonen av tyroid hormoner, som regulerer kroppens metabolisme. Forstørrelsen skjer på grunn av overstimulering av tyroidkjertelen av THS (thyroid stimulating hormone), siden kroppen prøver å danne tyroid-hormoner til tross for mangelen på tilgjengelig jod. Tyroidkjertelen trenger jod for å kunne produsere de viktige hormonene som påvirker metabolismen, kroppstemperaturen, humøret og fordøyelsen. Uten jod blir den forstørret. Det var vanligere før, da det var mindre jod tilgjengelig i kosten. Etter at salt med tilsatt jod ble introdusert har tilfellene av struma gått ned her i vesten.

Men noen mennesker har vanskelig for å ta opp eller omsette jod. Noen får også for lite via kosten. Voksne trenger minst 20 mikrogram jod daglig, men så mye som 150 kan anbefales.

De fleste matvarer inneholder lite jod, og derfor kan det faktisk være bra å bruke litt salt med tilsatt jod. Sjømat er veldig gode kilder, mens jod-innholdet i andre matvarer varierer med hva dyrene spiste eller jorden grønnsakene vokste i innehold av mineraler. Mat rik på jod er bra for de med struma, så spis ulike typer sjømat, melkeprodukter, salat, mozzarella og andre oster, egg. Det er viktig å unngå sukker, preservert mat, koffein og koffein-relaterte produkter.

Enkelte matvarer er spesielt dårlige for personer med struma, og de bør absoutt prøve å unngå dem. Struma heter "goiter" på engelsk, og såkalte goitrogener, blokkerer absorbsjonen og nyttiggjørelsen av jod. Dette er faktisk sunne matvarer som noen grønnsaker( for eksempel brokkoli, kinakål, spinat,), soyaprodukter, sennep og peanøtter. Overkonsumering av disse matvarene kan føre til tyroidproblemer, ved å redusere andelen jod som er tilgjengelig for dannelsen av tyroid hormoner. Koking, steking eller damping kan trolig inaktivere de goitrogeniske forbindelsene i disse matvarene, og slik fjerner de negative effektene. Tilbred derfor maten istedet for å spise dem rå.

All mat med jod bør spises av personer med hypotyroidisme, og siden de kan ha problemer med å ta opp nok jod, bør en sikre at kosten gir jod tilgjengelig ved hvert måltid. Asparges, salat, kål, poteter, gulerøtter, løk, ananas, tomater og jordbær gir jod i naturlig form. De beste kildene er reker, fisk, nøtter, frø, yoghurt, oster, kokosolje, avokado. Personer med struma, eller hypotyrodisme, lavt stoffskifte, bør passe ekstra nøye på at livsstilen ikke sliter ut kroppen. Stress forverre sykdommen.


Andre næringsstoffer kan påvirke opptaket av jod. De "krangler" om veien inn i cellene, så andre mineraler kan komme før jod i "køen".
En annen faktor er at: omdanningen av hormonet tyroksin (T4) til triiodtyronin (T3) krever at et jod-molekyl fjernes fra T4. Denne reaksjonen krever mineralet selen. Dette jodmolekylet blir brukt om igjen til å lage nye tyroid hormoner. Hvis kroppen mangler selen, går omdanning fra T4 ti T3 saktere, og mindre jod blir tilgjengelig for tyroidkjertelen til å lage nye hormoner.
Nok selen i kosten er derfor også viktig. Mangler på vitamin A, vitamin E, sink og jern kan også forsterke effekten av jod-mangel.

Dette vil ikke garantere at hun kan få leve uten medisin, men det bedrer ihvertfall sjangsene hennes. Så lenge hun tenker over og bevisst prøver å få i seg nok jod, unngår de matvarene som hemmer jodopptaket og unngår andre mangler, vil symptomene kunne reduseres og livet bedres.
Kunnskap om maten og hvordan komponentene påvirker biokjemiske prosesser i kroppen er slik veldig viktig! Lykke til vennen!:)
Solveig:) Kilde: www.whfoods.com,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar